söndag 20 januari 2008

kinesiska hamstrar

Krävdes besök på två olika apotek för att få ut alla grejer som fanns på recepten. Sitter nu hemma och läser bipackssedlar. Bipackssedlar är alltid skrämmande läsning, jag borde låta bli. Läser trots att jag hellre skulle vilja slippa veta. Fast ibland blir jag osäker på om jag har förstått överhuvudtaget.

På Gonal F finns den här meningen: Follitropin alfa är rekombinant humant follikelstimulerande hormon (FSH), framställt med rekombinant DNA-teknologi i en ovariecellinje från kinesisk hamster.

Är det alltså så att det är delar av en kinesisk hamster jag kommer spruta in i magen? Det är visserligen länge sen jag slutade vara vegeterian, men det här känns rätt sjukt och skrämmande. Kinesisk hamster, vem kom på att göra medicin av just kinesisk hamster? Galet.

4 kommentarer:

Matte sa...

*gapskrattar* Ja man kan ju verkligen undra, hur kom de på det?
Fast jag tror att det beror på att ämnet de använder från hamstern är så likt den mänskliga varianten. Tror de också har hamster till gravtesten... och där är då frågan om man är gravid med ett barn eller med en hamster?

Anonym sa...

kan inte annat än att fnissa

Anonym sa...

Å herregud, skrämmande! Varför just kinesisk då?
Suck.

Moooi sa...

Hahaha! :-)