söndag 3 augusti 2008

spermabanker och annat

Fick en kommentar från anonym på förra inlägget och insåg att jag absolut inte har tillräcklig koll på hur man bäst shoppar ID-releasespermier. Får inte ihop hur de olika spermabankerna hänger ihop, de verkar vara en stor koncern som marknadsför sig under olika namn, mailade Nordisk cryo och blev genom dem hänvisad till European spermbank, och har nu, tack vare kommentaren, hittat till Cryos international som verkar vara något annat. Inte alls säker på hur man gör det här bäst, så om någon har koll får ni hemskt gärna upplysa mig. Varifrån kan man beställa billigast och enklast?

Liver rullar på parallellt med annat. I år blev det ingen parad för min del, var på bröllop istället. Ett stort fint roligt bröllop med en höggravid brud. K fick träffa min släkt och jag var stolt som en tupp när jag presenterade henne som min sambo inför nära och avlägsna släktingar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Cryos International har både anonyma och och icke - anonyma donatorer. I Januari 2007 hade de 22 icke anonyma donatorer. SE deras hemsida. Dem är större än Nordic Cryobank / European spermbank då dem finns etablerade i Köpenhamn, Århus, Odense och Ålborg. Dem jobbar mot kliniker så du måste gå genom en klinik för att beställa från dem dvs du kan lämna dina eventuela önskemål till kliniken i Tjeckien . Extended profiles har dem inte heller förutom på de anonyma donatorer som finns kvar i USA hos Cryos International New York ( Scandinavian Cryobank ).

Anonym sa...

Du är så söt.

Din K.

Anna sa...

Vad roligt och jag förstår att det var med stolthet du presenterade din kärlek!
Så glad för er skull!
Nu ska jag snart åka till Nordica igen:-)
Kram!

Anonym sa...

Vad mysigt med bröllop och att få presentera din kärlek så klart!

Anonym sa...

Ah, inget slår ett bröllop där man kan få stoltsera! (Och så är hon inne här och kommenterar...) *fniss*

meningsfull sa...

Nordisk Cryo och European Sperm Bank är samma spermabank. Så det finns bara två banker: Nordisk Cryo/ESB och Cryos. (Förvirrande att båda har "Cryo" i namnet!).

Enklast o billigast vet jag inte men iaf ESB svarar snabbt på mail, säkert de andra också.

Anonym sa...

European Sperm Bank har disse "Extended Profiles" och "Audio Interview" och "Baby Photo". Jag var veldig imponert.

G