lördag 2 augusti 2008

donatorsvåndor

För första gången lutar det åt att det kommer användas en donator med ID-release, det eventuella barnet kommer, om hon eller han vill, alltså ha rätt att ta reda på donatorns identitet när hon/han blir vuxen. Det är läskigt, extra läskigt eftersom jag ju inte har någon aning om vem det är, ingen aning om vem det är det då vuxna barnet kommer träffa. Tidigare har jag använt helt anonyma donatorer och låtit kliniken välja vilken donator som ska användas, enkelt och kliniskt. Fel tycker många, rätt har jag tyckt. Rätt enligt dansk och tjeckisk lagstiftning, fel enligt svensk.

Med ID-release blir allt lite krångligare, spermier ska shoppas i Danmark och fraktas till Tjeckien. Man måste välja vilken av alla donatorerna man vill ha, en lång eller kort, blåögd eller brunögd, blond eller svarthårig, musiker eller student. En bisarr galen marknad där genetik och pengar har skapat en helt egen variant av kontaktannonser. Välj mig - jag är frisk, stark, smart och snygg...

För att krångla till det ytterligare så är de flesta slut just nu, så det finns egentligen inte särskilt många att välja på.

Har fått en behandlingsplan från tjeckiska läkaren, preliminärt blir äggplocket runt den första september, det är ganska snart. Innan dess måste de små spermierna vara på plats, innan dess måste en massa små och stora beslut fattas. Jag vill egentligen slippa välja, men det går nog inte den här gången. Att välja kostar mycket mer än att inte välja, men den här gången får jag nog inse att det faktiskt är värt det.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jaa, du, det är onekligen en stor fråga. Vad vet man om framtiden? Jag kan verkligen förstå din vånda. Ibland har jag faktiskt kommit på mig själv med att undra över eventuella "gen-defekter" hos de män jag dejtat. Skulle de verkligen producera bra avkommor? (Hu, det låter hemskt, men jag tror du förstår vad jag menar.)

På det här sättet blir det ju nästan än mer påtagligt, eftersom du inte kommer leva med mannen i fråga.

Eller ja, jag vet inte... Klurigt! Det blir lite som att shoppa en bebis om man hårddrar det. Fast det finns ju så många fler dimensioner.

Blabla. Nu börjar jag flumma ut. :-)

meningsfull sa...

Jag förstår dina våndor precis! Jag kom på mig själv med att gå på stan och spana på män och undra vilka gener de bar på, var gränsen går mellan ljusbrunt och brunt hår osv. Det är helt absurt men när det är gjort så är det i alla fall gjort!
Lycka till!

Anonym sa...

Vad jag tycker...om han finns -
Donator: ta ngn med Ks färger och kroppsbyggnad.

Barnets mamma sa...

Oj, vilket svårt beslut! Hur kan man egentligen välja..? Det gäller väl att inte börja fundera för mycket på det...

Anna-Bell sa...

Så himla svårt! Det spelar ju verkligen ingen roll om ens barn har blont, mörkt eller rött hår.
Ole dole doff...;)

Anonym sa...

Varför inte ta en öppen donator från Cryos International istället.
fats då får man inte välja på det sättet som European spermbank låetr en göra...