onsdag 30 juli 2008

Me like Tjeckien

Dr Stepan svarar snabbt på mail och han lyckades svara trovärdigt på alla åtta frågorna som jag skickat. Me like. Det enda kruxet är att han vill att man är där ganska länge. Som jag förstår det vill han göra VUL:en själv och han förespråkar långtidsodling (som han tar 250€ extra för) det är på många sätt bra, men jag kommer ha svårt att vara iväg 8-10 dagar i en liten håla i Tjeckien, måste jobba ibland också. Funkar säkert att åka hem emellan men om det blir för många resor fram och tillbaka försvinner själva poängen med att det är billigt...

Hoppas på att det ska gå att övertala honom att någon i Sverige kan göra de första ultraljuden.

I Tjeckien är spermadonatorerna helt anonyma, men vill man kan man importera sperma från en donator med ID release från t ex Danmark. Det funkar alltså att försöka både med anonym och öppen donator, även om öppen blir dyrare och lite krångligare. Känns bra att kunna välja själv.

För drygt tio år sen var jag i Tjeckien och övriga forna östeuropa en hel del, minns att jag fascinerades av hur motstridigt allt kändes, att förändringen från öst till väst gick så vansinnigt fort och samtidigt så oändligt sakta. Nu ska alltså detta land kanske kunna hjälpa mig att bli gravid, det är stort och spännande.

Äntligen är det bestämt, det blir en IVF till och den blir väldigt snart. Heja Tjeckien!

8 kommentarer:

Anna sa...

Vad spännande! Hoppas att det löste sig för dig med recepten!
Lycka till!!

Pippigull sa...

Oj vad spännande - Tjeckien låter bra!!!

Jag importerade id-relase sperma en gång från DK till Riga - totalt ca 10 000 kr för 6 strån och transport, tull mm tror jag det blev. 6 strån. Processen var enkel - kontakt med Nordisk Cryo bara så fixade de allt. Men 6 strån är också 6 IVFer... bra för syskon alltså - eftersom du kommer att lyckas på första försöket!!!!

Kærlighedsturisten sa...

Følger spændt udviklingen. Håber i har det godt derover østpå ;-)
Og kommentarer er selvf. velkomne ;-)
Knus...

Anonym sa...

eller så tar du och K semester och har en löve-resa med lite inslag av reproduktion

Anonym sa...

Spännande! Hoppas det går bra. Ska du gå i paraden på lördag eller bara titta? Jag hoppas på bra väder, men inte för mycket värme. :-)

Anna-Bell sa...

Jiha! Det är ju så klart i Tjeckien som er bebis ska tillverkas!

Anonym sa...

Vilka resa detta har blivit, både fysiskt och mentalt och tidsmässigt. Du är så tuff och duktig som orkar fortsätta. Nu håller jag alla tummar och tår för Tjeckien. Hejar på och kanske ses vi på lördag!

Ke.Li sa...

I en byhåla i Tjeckien är nog både boende och öl tokbilligt. Se om du kan saxa biljetter. Det brukar Mannen göra under sina resor till Finland.
Kan man bli sjukskriven?