måndag 20 augusti 2007

Donatortankar och annat från pauslandet

Haft långhelg i en annan stad och träffat fina flirten, måste snart kalla henne för något annat för jag saknar henne redan mer än man brukar sakna en flirt.

Har funderat mycket under mitt pausande och just nu mal och surrar tankarna i min skalle. Tänkte först inte skriva om det här, ändrade mig uppenbarligen, den här bloggen är trots allt till för mina funderingar och min väg till barn, så nu tänker jag förtränga att en del av er som läser här känner mig och att en del av er andra kommer tycka att jag är knäpp.

Kortresumé: Fyra inseminationer har jag gjort nu, fyra hormonstimulerade* inseminationer bör kanske tilläggas eftersom det är viss skillnad. Kliniken tycker att det är läge för IVF samtidigt som min gynekolog tycker att jag nog borde testa ett par inseminationer till. Bestämde mig som bekant för paus, sen två inseminationer till och därefter om jag fortfarande inte blivit gravid - plan B, alltså IVF.

Velade mycket i början om hur jag skulle göra med donatorn, valde först en donator med ID-release, ändrade mig sen innan första inseminationen och bytte till en helt anonym. Är väldigt ickegravid nu och funderar på vad som är rätt för mig och det kommande barnet. På nåt sätt ska jag bli mamma, hur vet jag inte än.

Då ringer en av finvännerna, en av de som verkligen är en stor del av min hejarklack, och frågar hur jag mår och hur det går. För snart tio år sen frågade jag honom om han ville vara spermadonator till mitt kommande barn. Då kom vi fram till det var fel i tiden, vi var för unga och röriga båda två, då levde vi båda andra liv. Nu ringer han och frågar om jag fortfarande vill. Först svarade jag nej, men börjar tänka om. Pratade med honom om det nu under helgen och inser att vi tänker väldigt lika om det. Det är donator han skulle vara i så fall, känd för barnet i sinom tid, men donator och inget annat. Han vill inte bli pappa men han vill hjälpa mig. Kan inte gå in på hans anledningar så mycket här, för jag vill inte att han ska bli igenkänd av fler än nödvändigt.

Kanske ett långt steg att ta; att gå från en anonym donator till en av närmsta vännerna, men ju mer jag tänker på det desto mer rätt känns det att försöka. Det är skillnad på att göra en insemination på en klinik och att göra det hemma. Det är också skillnad på att använda frysta respektive färska spermier.

Har inte bestämt mig, kommer självklart prata massvis med honom om det innan det eventuellt blir, men just nu lutar det åt att det kanske inte är en så dålig idé som jag först tyckte.

Några självklara frågor har jag tänkt på:
hur göra med faderskapsutredningen? (vet inte)
finns det en risk att han ändrar sig och vill ha vårdnad? (nej, antagligen inte)
hur/vad ska jag säga till barnet? (berätta så klart, men när och hur?)
hur kommer vår relation påverkas? (absolut, men omöjligt att veta hur)

Tänkte en stund att det var knäppt och konstigt att gå från att tänka som jag gjort tidigare till att försöka det här, men tycker nog inte att det är så konstigt. Tror mer att det handlar om vad man är insnöad på. En bloggvän som jag mailar med frågade om det egentligen är konstigare att jag föröker med en fin vän jag känner väl än att jag försöker bli gravid med en anonym spermadonator jag aldrig träffat och vars spermier visserligen är grundligt testade men som har varit nedfrysta i över sex månader. Vid första anblicken kan nog båda sätten verka lika knäppa.

Kommer aldrig kunna ge mitt barn en kärnfamilj. Kommer inte kunna ge mitt barn en pappa, kommer inte råka bli gravid. Vill bli mamma på något sätt. Tankarna vandrar. Började med adoption, har försökt med anonym donator och kommer kanske kanske försöka med en alldeles äkta fin vän.

Svåra beslut.

* PCO:are som jag kan oftast behöva hormoner för att få till ägglossning på ett rimligt och regelbundet sätt. Om jag väljer att göra hemförsök kommer jag fortsätta med pillertrillandet så klart.

6 kommentarer:

Tingeling sa...

Stora tankar och beslut. Men jag håller lite med din bloggvän som sa att det egentligen inte är ett dugg mer märkvärdigt än att ha en anonym donator.
Men det är klart det väcker tankar, frågor och att göra ett sådant beslut är knappast lätt. Måste väl ta till klischén : "du känner själv vad som är rätt"..

Anonym sa...

Det som krånglar till det är egentligen byråkratin. För du förlorar en del pengar, om du inte uppger vem donatorn är får du inget bidragsförskott eller liknande.Om du är singel och inseminerar via Storkk blir det inget sånt krångel. Mer pengar, mindre krångel. Men det finns säkert fördelar också.

En annan risk är att mannen faktiskt ångrar sig. Kanske inte nu, men vad händer om han blir sjuk och senare inte kan få egna barn?

Lycka till.

Storkenflyger sa...

Jag tycker inte alls att det är konstigt att du överväger vännen som donator. Min spontana reaktion är : GRATTIS som fan till att du har en så bra kompis som du tror detta kan funka med!

(När det begav sig för mig hade jag ingen lämplig kandidat även om flera anmälde intresse. Det är mycket som ska stämma vid en sådan här deal...)

Förstår om tankarna bara snurrar i ditt huvud just nu.

kram i solskenet!

Anonym sa...

så som jag tycker:

Känslomässigt:
Klarar ert förhållande detta? Om JA! Kör!

Praktiskt:
Så verkar det väl väldigt smidigt och trevligt och både du och bebis vet vem pappa är ifall det skulle behövas. Och OM det händer dig ngt så kanske han vill vara pappa...kankse inte står fader okänd i papprena....eller så gör ni det. Skriv ett papper själva om hur ni vill ha det sinsemellan. var tråkpraktiska


Lycka tilll och kör på!

meningsfull sa...

Hej Nylsa!
Jag följer med spänning dina funderingar här på blogen. Jag tycker absolut inte det är konstigt med vännen som donator, tvärtom. Om jag hade en jättebra vän som jag trodde det skulle funka med så skulle jag föredra det framför anonym donator. Helt enkelt för att du då vet var generna kommer ifrån, om din vän är en schysst typ så finns ju goda chanser att barnet blir det :-) Då kan du också berätta en massa fina saker om pappan för barnet sedan. Men det gäller nog att prata igenom allt ordentligt först och skriva kontrakt så ni vet precis vilket förhållande ni ska ha till varandra, om han ska finnas med i barnets liv på något sätt och i så fall hur. Juridiskt antar jag att han blir pappa ändå, vilket i och för sig kan funka om ni sinsemellan har en stark överenskommelse. Antar jag.
Stora frågor!

Anonym sa...

Hejsan!

Jag ser så många fördelar med att veta vem fadern är IRL... men TYVÄRR ser jag nästan lika många nackdelar :(

- du måste antingen ljuga om vem fadern är eller så registreas donatorn som fader
-om donatorn registreras som fader kan han om 10 år (när han får ångest över att han inte har barn) begära och få delad vårdnad om barnet
- barnet kan kanske alltid undra varför pappan inte älskade det nog för att vara en riktig pappa...
- inget papper som ni skriver nu gäller om han vill ångrar sig och vill vara pappa

pengarna är ju bara en lite sak vid sodan om (viktig för att det kan lätta upp livet MEN ändå PENGAR inget annat)...

MEN det viktigaste är ändå hur ni löser det - och hur du känner det!!!!
det finns inga rätta svar - det finns bara bra och dåliga sätt att hantera situationen på - och du är sååååååå redo för att hantera ett barn som växer upp utan sinbiologiska pappa att det kommer att fungera hur du än gör!!!!

GRATTIS till att du har en vän som du litar så på och som vill starta detta projekt med dig :)

/femmis-syster