måndag 13 augusti 2007

Mera rökning

Nu är Allen Carrs bok slutläst, han är rätt fjantig men har trots det ett gäng bra argument. Sista ciggen är rökt, rätt vidrig var den, men det är ju själva poängen med hela hans bok så det känns som att det nog ska gå åt rätt håll den här gången.
Har använt boken en gång tidigare, men föll tillbaka efter ett par veckor ändå.

Insåg att det inte funkade att sluta samtidigt som jag skulle bygga grejer med mina föräldrar, blev för grinig och hade inte peppat tillräckligt innan. Slutade med att jag gick över till grannen och snyltade ett par cigg. Riktigt äckliga gula blend fick jag, det var nog bra. Funkade bra att tänka på dem när jag igår kväll streckläste sluta röka-boken.

På sätt och vis känns det som att jag inte gjort annat än slutat röka de senaste månaderna, men alltid precis innan inseminationen och alltid börjat igen när minuset kommit. Vet inte varför det skulle vara nån skillnad nu, men det känns lite nyttigare att skippa rökandet en månad innan nästa försök, så att det faktiskt ska hinna gå ur kroppen. Borde hunnit förbi de första fällorna om det nu blir ett fult minus igen. Satsar på att jag inte ska börja minusröka igen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Massor av lycka till! Detta klarar du!

hur gick byggande förresten?

KaKi sa...

Nu så... Nu fixar vi det här. Vi ska ju inte behöva minusröka men om vi hamnar där med våra minus igen (det gör vi ju inte...) då tycker jag att vi sätter oss på en uteservering någonstans och dricker på tok för mycket vin och gnäller över de saknade cigaretterna istället för att återigen ta fram dem ur gömmorna.

1 dygn och 15 timmar
-7,0kg och -2,6 i BMI

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag har inga belägg för det här. Men det känns ändå som att nikotinabstinens skulle kunna försvåra en graviditet.

Innan en IVF ska man se till att allt är så bra det bara kan, och detsamma borde ju gälla vid vilken befruktning som helst.

Och en kropp med abstinens mår ju inte så bra.

nylsa sa...

Tisalen, tack! Byggandet gick bra men fixade inte att inte röka och samtidigt bygga med mamma, gick till grannen och tiggde cigg... Faktiskt var jag så grinig att mamma bad mig gå och ta en cigg. Svårt att sluta röka i sällskap med mina ickerökande föräldrar. Så rökslutet fick flyttas fram tolv timmar, men det känns inte som hela världen.

Kantarellkisse, bra idé, men jag hoppas att vi får ha plusfest och slipper både minusröka och minusdricka.

Kattmamman, tror att du har helt rätt. Därav slutandet nu istället för precis innan. Men samtidigt har jag inte haft någon grym abstinens så egentligen tror jag inte att det är rökningen som har gjort att det inte funkat förut. Fast en förklaring till varför det inte funkat vore nice så just nu skyller jag ändå på nikotinet. Några belägg har jag ju inte. Ska testa två inseminationer utan rökabstinens och se om det gör nån skillnad. Annars blir det IVF och då kommer jag har varit rökfri minst tre månader innan om jag håller det här.