onsdag 1 augusti 2007

Planerna vandrar fram och tillbaka

Senaste tiden har jag träffat flera som blivit gravida på insemination fem och sex. Funderar på om det verkligen är rätt att byta till IVF elller om jag ska ge mig själv två billigare försök till. Svårt att veta vad som är vettigast. Mest är det nog så att jag är rädd för hela IVF-processen. Mest rädd är jag för att inte det heller ska fungera, innan jag har börjat med IVF så har jag liksom kvar plan B.

Om jag ska göra fler inseminationsförsök så måste något ändras. Går sakta sakta ner i vikt (tack Metformin!) och ligger på ungefär BMI 26 nu, började på 29 så det är ingen drastisk förändring, men går åt rätt håll. Kanske ska se om det gör nån skillnad om jag gör nästa försök när jag är under BMI 25 och alltså kan räknas som nästan normal.

Har slarvat en del med rökandet också, inte bra, fy mig. Funderar på om jag ska se till att jag är helt nikotinfri minst en månad innan nästa försök, då borde nikotinet hinna gå ur kroppen ordentligt. Hittills har jag varit periodrökare, slutat inför försöken och börjat när det gått åt helvete. Ibland innan, när jag har trott att det gått åt helvete. Tror inte att det är därför jag har misslyckats egentligen, men det ökar ju knappast mina chanser. Å andra sidan har många jag känner varit rökare när de blev gravida och slutat sen, men jag vet, det är bara löjligt försvarstal.

Inget kommer hända den här veckan i alla fall. Nu ska här bara planeras och funderas, varvat med fest, parad och annat.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vill bara berätta, att för mig tog det 9 ggr innan jag blev gravid. Inseminerade mig på olika ställen i Danmar. Det är oerhört frustrerande och jobbigt att gå och hoppas.
Men jag är glad att jag stod ut!
För att överleva började jag se på Danmarksresorna som småsemerstrar, mina förväntningar droppade då ett par steg.
Oavsett vad du väljer, önskar jag dig lycka till!

nylsa sa...

Anna-Karin, tack för att du berättar och ger hopp! Begriper inte just nu hur du klarade nio gånger, men det måste varit fantastiskt när du väl lyckades. Grattis!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

6 gånger är egentligen ganska rimligt att försöka om man ska tänka på att maximera vad man får ut för pengarna (räknade jag ut någon gång) men man måste ju känna vad man orkar med också.

Anonym sa...

Tack! Nu var ju detta 1994 och priserna var hyfsat rimliga. Tror det kostade runt 6-700 danska kronor per insemination. Vissa tillfälle gjorde jag det 2 dagar i följd...
Så det finns hopp!
För min del fick det mogna fram under ca 10 år innan jag "tog tag i det" :-) Det blev en tös ).

Anonym sa...

Efter varje försök tänker jag "jo men kanske en gång till"....man vet ju aldrig. Det är svårt att avsluta behandlingarna innan man lyckats bli gravid. JAg önskar dig lycka till! Vad är föresten metmorfin som du fått?