lördag 11 augusti 2007

Mår bra

Jag mår oförskämt bra just nu. Tror att pausen gör och har gjort nytta, att jag verkligen behövde den. Andra saker som är bra just nu gör också att livet är bättre. Saker som är viktiga men som inte får plats här inne.

För några dagar sen var det en diskussion på bland annat Tinsels blogg om hur en del läsare uppfattar människor vars bloggar de läser, och ibland tar sig märkligt dömande och ifrågasättande friheter i kommentarsfälten. Jag tror att de absolut allra flesta redan förstår det men vill ändå påminna om att det bara är en liten del av livet som hamnar här. Kommentarer är oftast kul och bra, men man är fel ute om man får för sig att ifrågasätta en annan människas livsval, ännu mer fel ute är man om man gör det anonymt till en människa man inte känner.

Jag tror att alla som väljer att skriva om en del av sitt liv helt öppet på nätet gör samma sak, väljer få men viktiga delar av livet som hamnar i bloggen, andra delar hamnar utanför men är inte mindre verkliga eller viktiga för det, snarare tvärtom kanske.

Mitt liv är större är det som jag skriver här, definitvt besatt av att jag vill få bli mamma, men inte riktigt så besatt som jag kan verka. Trots minus är jag just nu glad. Fina flirten finns i alldeles verkliga livet, visserligen saknad och många mil långt bort, men om en vecka får vi ses igen.

4 kommentarer:

Hejhopp sa...

Intressant! Jag har också förstått att folk brukar vara rätt elaka på bloggar - men på min blogg som ändå har hyfsat många läsare är det aldrig någon som skriver något elakt! Jag undrar hur det kommer sig! Brukar många skriva elakt till dig eller?

nylsa sa...

Nej, jag har haft tur och fått mestadels väldigt bra kommentarer, men jag har sett för många ifrågasättande och kränkande kommentarer på bloggar jag läser.

Tycker att det är onödigt och att det känns som att man kanske inte ser att det är en annan människas liv som finns där på andra sidan. Att man dömer lite väl fort helt enkelt.

Hejhopp sa...

Precis! Men kanske kan det vara så att det handlar mkt om var man marknadsför sina bloggar. Om jag marknadsförde min på SD's hemsida kanske de elaka kommentarerna skulle dyka upp. Och också om det man skriver är högst personliga upplevelser (även om där finns åsikter mellan raderna) eller om man kaxigt skriver om hur man tycker, hur rätt man har, hur fel alla andra har och dissar alla man inte gillar. Jag försöker att vara ödmjuk när jag bloggar, och det hjälper nog till mkt.

nylsa sa...

Fast jag tror inte att nån av de bloggarna jag läser listar sig hos några nazister eller sverigedemokrater, det finns en massa inskränkthet och fördömande hos alldeles vanliga människor.

Tycker inte att man ska behöva väga varje ord på guldvåg och tänka på vad man skriver eller att man ska behöva vara särskilt ödmjuk om man inte vill när man skriver i sin egen blogg.

Har man åsikter ska man så klart kunna skriva dem. Det jag tycker är att det är tröttsamt med människor som lämnar korkade ifrågasättande kommentarer och ger människor råd som de inte har bett om.