lördag 8 september 2007

När livet och annat planerar åt en

Livet lägger sig i ibland, på både bra och dåliga sätt. Hade tänkt att allt skulle rulla på och nästa insemination skulle göras till helgen. Så blir det inte. Försvunnen mens spelade mig ett spratt och jag insåg att det inte var hela världen. Tids nog blir det, men jag har inte lika bråttom längre.

Pratade med Dr Gyn om hur jag ska planera framåt. Han höll med kliniken om att det kanske var vettigare att byta till IVF istället för att göra fler inseminationer för min del. Tog mod till mig och frågade honom vad han trodde om "färskförsök", om det skulle kunna vara större chans än att försöka med fler klinikinseminationer. Glad blev jag när han svarade att det nog var en bra idé, åtminstone värt att prova. Han sa också att han skulle fortsätta hjälpa till oavsett på vilket sätt jag försökte bli gravid. Han är en klippa. Det är sjukt att det ska vara så svårt att hitta en gynekolog i Sverige som vill hjälpa singlar bli gravida. Samtidigt glad att jag råkar bo i en stad som gör det möjligt att få gå till den bästa, singlarnas räddande ängel.

Snabbt skickade han recept på mensigångsparkningspiller, men då kommer det knöliga. Nu när jag själv kan påverka när nästa insemination ska ske så inser jag att jag ju har ett liv också, ett liv utanför bligravidbesattheten. Alltså skjuter jag på det lite. Förlänger pausen som redan varit för lång. Förlänger väntan. Bara för att jag vill göra annat den vecka som annars skulle varit inseminationsdags. Inser att det är skönt att andra och annat får vara viktiga, att allt inte handlar om min barnlängtan. Den är visserligen stor, men den överväldigar inte allt hela tiden.

Om ett tag blir det dags för heminsemination. Alla tips mottages gärna, allt från antal gånger per ägglossning till det rent konkret praktiska.

Ifrågasättande av mitt val av sätt att bli gravid på, donator, funderingar på vem han är eller om det är moraliskt rätt att göra som jag gör behöver jag däremot inte.

5 kommentarer:

KaKi sa...

Ifrågasätta vore ju förbluffande att göra... Kanske ska prova det ;-) Nä, vännen - jag ser det som jag hela tiden sett det. Alla försök att få barn är märkliga, barn är märkliga... Men nog måste det vara märkligast av allt att den okände främlingen kommer att dela mitt barns gener. And I don't mind...

Jag har kommit in i letandelandet nu, trodde det skulle dröja några dagar till. Men så mår jag så konstigt att jag undrar... Å andra sidan är jag apsnorig så det är ju inte helt oväntat att jag mår konstigt.

Storkenflyger sa...

Saxt från en tråd på FL:

Heminsemination - att tänka på:
- bra om sperman inte är i luften så länge (ca 60 %) av spermierna dör när de kommer i kontakt med luften (från ejakulation till införande bör det inte ta mer än en halvtimme)
- så få transporter som möjligt (från penis till slida)
- sperman bör vara kroppstempererad
- använd en relativt lång spruta så att sperman kommer långt in i slidan
- för kvinnan: ligg gärna högt med underlivet i ca en halvtimme efter insprutandet och se gärna till att få orgasm efter införandet (det leder till att sperman får en skjuts upp i livmodern)

Det är ca 20 % chans att bli gravid vid varje ägglossningstillfälle oavsett vilken metod man använder. Vid assisterad befruktning på sjukhus är siffran något högre då sperman förs direkt in i livmodern.


En annan skrev:
Man kan även få hjälp med sprutor från storkkliniken,(mycket bättre sprutor än dom som finns på apoteken i sverige ) dom har även som små "kurser" i hem insemination för en liten slant. Som man kan få via telefon om man bor i sverige.


På rfsls hemsida står endel:

http://www.rfsl.se/?p=1536

Rengbågsfamiljer hade också matnyttig info.

http://regnbagsfamiljer.wordpress.com/insemination/heminsemination/


HEJA HEJA ropar Storken flyger

KaKi sa...

Just det... Om du nu inte hittar någon längre spruta - du har använt pregnyl eller hur? Till dem fick jag en spruta där kanten redan är borta, så att man inte behöver slipa av den och river upp sin insida i onödan. Apoteket borde ju rimligen ha det när min gyn hade dem

KaKi sa...

Hemliga paketet är hämtat, bara så du vet... De märkliga symptomen började dock innan hemliga paketet.

nylsa sa...

Storken, tack för alla tipsenoch hejaropen, har frågat på FL också och fått en del svar där. Börjar kännas bättre och bättre.

Kantarellkisse, vad bra att det kom fram till slut, håller tummarna för dig nu! Har inte tagit nån Pregnyl men fått höra att Stork och Vitanova kan ha bra sprutor, ska ringa dem och fråga.