onsdag 5 september 2007

Om kommentarerna till vän som donator

Har läst kommentarerna flera gånger runt mitt inlägg om att ha vännen som donator. Tack till er allihop! Den sak som jag har funderat mest över är grattisen till att jag har turen att ha en sån vän som jag tror att det skulle kunna funka med. Ni har rätt, det är lyxigt och jag är väldigt glad att jag har honom och att vi har kommit fram till att det nog kan funka. Att han vill hjälpa mig och att jag tycker att han känns som ett bra val är faktiskt rätt fantastiskt.

Kan inte och vill inte skriva för mycket om eventuellt kommande faderskapsutredningar och annat runt omkring. Nu vill jag bli gravid, hur jag gör med resten om jag eventuellt lyckas får vara en annan historia som kanske kommer här, kanske inte.

Det finns ett gäng nackdelar men samtidigt minst lika starka fördelar. Det jag tänker nu är faktiskt mest att jag vill försöka med färska spermier, det kanske kanske kan göra det enklare att bli gravid även om jag nog egentligen tror att det är troligare att man blir gravid vid en klinikinsemination än av en heminsemination. Värt att försöka känns det som oavsett.

Mensen spökar fortfarande (vanligt pco-besvär), grymt frustrerande och stressande. Snart en vecka sen är den. Såna motgångar passar inte in i mitt förvirrade liv just nu. Hoppas på att Dr Gyn tycker som jag när jag ringer honom imorgon. Även en försvunnen och försenad mens går att sparka igång med lite pillertrillande har jag lärt mig.

3 kommentarer:

KaKi sa...

Kom fram mensskrälle! *skrämmer den ordentligt*

Vet du vad, det är lyxigt... Och underbart. Att faktiskt kunna se sin donator i ögonen och få ta emot en gåva som man ändå vet att han inte gör anspråk på. Sådana vänner ska man ta vara på.

Dessutom, att man skulle bli gravid lättare vid klinikinsemination är delvis en tankevurpa. För vid en heminsemination kan du göra fler på en gång. En direkt efter triggern (vi reagerar olika, vid tillräcklig egen produktion kan det komma en snabb lossning), en till efter 24 timmar, ytterligare en efter 32 timmar (när läkaren anser det vara riktigt) och sedan en gång till efter 48 timmar när det definitivt bör ha lossat även om det skulle vara segstartat. Må så vara att de får simma längre, chanserna ökar i alla fall (även om din vän lär få prestera lite mycket då...)

Storkenflyger sa...

Chanserna ökar definitivt men det är fortfarande mycket som ska stämma.

Jag är nyfiken på lite grejer som du inte behöver svara på givetvis:

Ska du berätta för dr gyn att du nu byter taktik?

Isf: Har dr gyn då andra instruktioner för när det ska vara bäst läge?

Ska din kompis få förhållningsregler (ingen alko, bad och utlösning inom 24 h innan)?

Var köper du sprutan att föra dit spermierna med?

hamnar de då i livmodern eller utanför (som vid vanligt samlag)?


Förlåt om det var påträngande frågor...

Fertilitetsturist sa...

Hej Nylsa!
Spännande med din nya taktik! Fantastiskt med en manlig vän som du kan lita på i den utsträckningen!!!
Förresten, jag tycker absolut att det är dags för en fika snart!
Fertilitetsturist