fredag 28 december 2007

Fotbollsfrun om singelinsemination

Malin Wollin, skriver som fotbollsfrun på Aftonbladet Plus*, börjar dagens krönika så här:
Alla barn i världen ska bli till av kärlek
Nu ska svenska singelkvinnor få möjlighet att insemineras. Inte särskilt oväntat, men fel likafullt. Nu är vi där. Barn har blivit en rättighet. Om inte alla kan få barn är det något som är fel i samhället, någon ska ställas till svar, någon ska tvingas erbjuda en lösning.
Men sånt är livet. Alla får inte barn. Det är för jävligt, men så är det.


Om nu inte alla som vill få barn får barn, och om det nu är så förjävligt, så förstår jag inte vad det skulle vara för fel att försöka hjälpa de som vill ha barn och behöver hjälp. Oavsett om det betyder att det blir en, två eller tre föräldrar och oavsett om föräldrarna är hetero eller homo. Barn är ingen rättighet, men varför hindra folk från att försöka få barn? Ska just Malin ha rätt att hindra oss, eller någon annan? Vem ska ta sig rätten att bestämma vilka andra som ska, eller inte ska, få barn?

Så tycker inte Malin, lite längre ner fortsätter hon:
Om ensamstående kvinnor ska insemineras har vi väl en skyldighet att ordna så att män kan insemineras också? Annars blir det orättvist.
Grunden för alla barn ska vara kärlek mellan två barnlängtande människor.
Säger vem? Säger jag.


Själv tror jag att just insemination är tämligen meningslöst för män, det är sällan spermierna de saknar, däremot tycker jag att även ensamstående män ska ha möjlighet att bli föräldrar genom t ex adoption som ensamstående.

Och slutspurten:
Ni som har åkt till Danmark och blivit inseminerade, hur förklarar ni för era barn var deras pappa är?
Ni som raggade upp en kille på krogen när det var ägglossning, vad säger ni till era barn när de frågar vem som är deras pappa?
Berätta för mig.
Barn ska komma från kärlek. Till varandra, inte till barnet. Kärleken till barnet får man på köpet.


Jag har fortfarande inte lyckats bli gravid och har därför inga barn att förklara för, men när/om jag väl får barn kommer jag självklart att berätta precis som det är, att jag väldigt gärna ville bli mamma till ett barn och att barnet är oerhört efterlängtat och önskat.

Att barn ska komma från kärlek mellan en mamma och en pappa är en subjektiv myt även om Malin skriver det som en vedertagen sanning. Att mitt kommande barn kommer ifrågasätta mina olika val i livet är högst troligt, men han/hon lär i så fall inte vara det första barnet som ifrågasätter en förälders val.

Många barn kommer till på andra sätt, till exempel genom andra sorters kärleksförhållanden, eller kanske kommer barnet till i ett förhållanden mellan en man och en kvinna utan kärlek? Ibland kommer barn till genom att en ensamstående kvinna åker till ett annat land och får hjälp med donerade spermer och insemination/IVF.

Malin må tycka och tänka precis vad hon vill, men jag blir trött på människor som tar sig rätten att försöka bestämma vad andra ska göra och vad som är rätt och fel för andra människor. Inte sällan är det just en del av ett heteropar som redan har barn som tycker att samhället inte ska hjälpa flatpar och singlar.

Mer om hur kvinnor som har fått barn som ensamstående tänker finns att läsa på Femmis (frivilligt ensamstående mammor med insemination/IVF).

*länken till krönikan funkar nog bara om man är medlem i aftonbladet plus, subjektivt och enligt min högst privata åsikt är det är inte värt att bli medlem för att läsa krönikan.

6 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Det är så dumt så man storknar.

Vaddå SKA?!?!?

Ska man göra en utredning på alla som blivit sponant gravida för att se om just det samlaget var ett kärleksfullt samlag? Kanske var paret lite osamas just då och den ena parten bara ställde upp? Är det inte läge att kräva en abort då???

Jag blir helt galen på alla tyckare som lägger sig i andras liv. Och utgår från sin egen norm som den enda rätta.

/Bridz som är gift i en monogam heterorelation men som ändå kan tänka sig att andra familjebildningar är lika bra.

nylsa sa...

Joo, jag har också funderat på det där om hur man skulle kontrollera kärlekshalten vid varje barnskapande, en ny myndighet kanske?

Glad att du är här och lämnar så bra kommentarer, kul!

Och till er som känner mig och hellre kommenterar per telefon, på QX eller på facebook. Det är självklart helt ok även för er att kommentera här istället.

Anonym sa...

det står väl ingenting i Malins krönika om att gay-par inte bör få hjälp att skaffa barn?! Där står väl inget heller om att hetro-par inte ska få stöttning i barnskaffandet?! Hon beskriver två barnlängtande MÄNNISKOR. Det vässentliga är ju att det bör vara fler människor än 1. Jag håller med Malin. Jag är 27 år gammal. har ingen stadig relation, hittar inte jag en partner är det inte meningen att jag heller ska skaffa barn. Så är livet...

KaKi sa...

Tina> Nej, det gör det inte. Hon är tvärtom noggrann med att aldrig uttala sig om parternas kön. Men hon skriver upprepade gånger att "barn ska komma från kärlek". Ett subfertilt par kan älska varandra hur mycket som helst utan att det blir några barn. Ett homosexuellt par kan också göra det. Att då säga att barn inte är för alla, då blir det kontentan i förståelsen. Det blir om det blir, ingen ska ställas till svars för att det inte blir barn - gränser ska dras. Sedan bör tilläggas att Nylsa förutom att vara gay dessutom är singel. Så reaktionen kanske i alla fall är befogad för oss som faktiskt blir attackerade? Att du inte tycker det är värt eller etiskt att försöka få barn som ensam får stå för dig, jag gör helt andra val

frida fröberg sa...

Även jag reagerar på hur hon skriver "ska". Det är väldigt svårt att förstå hur ngn människa kan uttala sig så tvärsäkert om hur saker och ting "ska" vara - för alla. Inte jag tycker, eller jag anser, det känns som, mycket talar för. Utan ska. Det är lika läskigt som när människor säger "meningen med livet är att få barn/ha barn/ens barn/skaffa barn". Istället för att de säger "för mig känns det som att meningen med mitt liv är mina barn". Sanningen är ju att vi inte vet om så mycket annat än just det vi har.

Anonym sa...

Ja, Malins krönika var ett lågvattenmärke på många sätt.
Till att börja med har långt ifrån alla barn som kommit till på det "vanliga" sättet kommit till av kärlek.
Malin kanske är omedveten om att det varje dag världen över föds barn som blivit till av raka motsatsen till kärlek - incest, våldtäkt, prostitution.

Sedan är det ett självklart faktum att det är en del av föräldrarollen -oavsett familjekonstellation och hur barnen blivit till att svara på svåra frågor från barnen.
Med Malins logik kan man lika gärna hävda att adoptioner är fel, för vad ska adoptivföräldrarna säga till barnen om de frågar varför deras biologiska föräldrar inte ville ha dem?

Att svara på känsliga frågor man kanske inte alltid själv vet svaret på är en nödvändig del av föräldrarollen för ALLA föräldrar.
Jag slipper inte undan bara för att mitt barn kom till på det "vanliga" sättet och har en närvarande pappa.
"Varför ville inte min farfar leva"
"Varför körde bilen på mormors katt så att den dog?"
Svåra frågor får ALLA föräldrar tampas med.