söndag 21 oktober 2007

Förra försöket

Skrev visst inte särskilt tydligt i förra inlägget så här kommer en mer teknisk förklaring för er som vill veta.

Förra försöket gjorde jag när dr Gyn var på semester. Kunde inte göra något VUL hemma utan såg till att åka ner till kliniken i god tid för att göra ultraljudet där. Kom ner på dag 10, brukar göra inseminationer på dag 13-16. Professorn gjorde VUL och sa att äggblåsan var 17 mm men att livmodern visade att det ändå var dags och att ägget skulle släppa redan dagen efter. Konstigt tyckte jag eftersom ägget ska släppas när den är 23 mm och växer knappt två mm per dag. Men när han sa att det var dags så valde jag att tro honom. Fick en ägglossningsspruta direkt och en tid för insemination 24 timmar senare.

När jag kom dit dagen efter visade han på ultraljudet att ägget precis hade släppt och att allt enligt honom såg perfekt ut. Eftersom ägglossningssprutan ska tas 34 timmar innan borde det inte vara den som fick ägget att släppa.

Blev inte gravid.

Pratade med dr Gyn och berättade för honom om förra försöket. Han rynkade på pannan och sa att han i efterhand inte kunde säga säkert varför det blivit så att ägget släppte tidigare men att det antagligen var för att äggblåsan och livmodern inte var helt synkade. Han menade att om livmodern såg ut som den gjorde så borde ägget ha kommit för sent. Alltså om livmodern var mottaglig för ett ägg just då och därför fick ägget att släppa så skulle den inte längre vara det när det lilla ägget 4-8 dagar senare kom och ville fästa. Han sa samtidigt att man vet från IVF att även ett ägg från en liten äggblåsa kan vara moget för befruktning så att det inte borde varit något problem av den anledningen. Problemet var alltså att livmodern låg före ägget, tror att han sa att det kunde hända vid hormonstimulering, men är inte säker.

Fattar inte riktigt som ni säkert märker, men kontentan var att han tyckte att professorn borde sett att det inte var helt synkat och att försöket därför var bortkastat. Frågade honom då om han tyckte att jag valt en dålig klinik eftersom han och professorn inte var överens, men det tyckte han inte. Min klinik var en av tre IVF-kliniker i Danmark som han rekommenderade.

Nästa ägglossning blir antagligen på fredag. Vet inte om jag pallar åkar ner hit igen för att göra den sista inseminationen eller om jag ska spara pengarna på IVF istället. Kan inte börja IVF den här cykeln för att jag har tagit pergo, måste alltså oavsett om jag inseminerar nu eller inte vänta till nästa cykel med IVF. När det väl blir IVF tycker han att jag ska göra det långa protokollet. Ser inte fram emot hela hormonsvängen med nedreglering och allt, men ska förhoppningsvis överleva.

Fastän jag velar är jag helt säker på att jag inte kommer kunna sitta hemma och veta att jag kastar bort ett ägg och mitt sista inseminationsförsök, så det blir nog en danmarksresa i slutet på veckan, men just nu skulle jag hellre vilja pausa lite och fundera.

2 kommentarer:

Moooi sa...

Lycka till Nylsa oavsett vad du bestämmer dig för att göra!

Storkenflyger sa...

Det låter otroligt kasst av danskdoktorn att inte kunna se att livmodern och stocken var i osynk. Knapt man tror att det kan vara så. Han är ju ändå professor som jobbar med detta dagarna i ända. Konstigt.

Gissar att du dundrar ner till danmark i helgen. "Kasta bort ägg" är inte din melodi :)