måndag 1 oktober 2007

heminseminationen

Det här inlägget har jag försökt skriva flera gånger, vet inte riktigt varför men det känns viktigt att det blir rätt och det känns som att det både finns ömma tår och många risker att bli missförstådd. Nu försöker jag ändå.

För att förbättra oddsen efter fyra misslyckade inseminationer bestämde jag mig för att försöka med en sorts dubbelinsemination den här gången. Hade egentligen tänkt gå över till IVF direkt, men när en av vännerna frågade om jag ville använda hans spermier så insåg jag att jag ville det. Hade först tänkt göra själva inseminationen själv, men fina flirten var som vanligt lysande peppande och tydlig och sa att hon ville hjälpa till. Glad blev jag, hade varit en mes innan och inte velat/vågat fråga henne.

Hon och jag åkte till Vitanova för att få hjälp med heminseminationstips och spruta, pratade med en av barnmorskorna som var grymt trevlig, hjälpsam och som peppande sa att det var rätt enkelt. Kudde under rumpan och vila en halvtimme-timme efteråt till bra musik och gärna blanda in en hel del sex var hennes råd. Jag som fortfarande inte tror att det är kuddar och musik eller vila som gör människor gravida sög åt mig alla råd ändå och tänkte att sex knappast kan skada.

Pratade med kompisen för att fråga om han fortfarande ville, har känt för min egen skull att jag behövt ge honom många möjligheter att ändra sig, men han hade inte ändrat sig nu heller.

Vi kom överens om hur, när och var han skulle lämna spermierna. Spermier lever inget vidare utanför kroppen, här skulle alltså sparas tid och transport. Gav honom ett glas vi kokat innan för att det skulle vara så rent som möjligt. Fnissigt, lite nervöst och ganska pinsamt när jag av alla människor förklarar för en heterokille att han ska runka och se till att verkligen allt kommer i glaset och att han sedan ska ge det till mig... Mycket märkligt, lite pinsamt och väldigt fnissigt samtal, men allt gick bra.

Sprutan vi hade fått var på fem milliliter. I glaset såg det väldigt lite ut och vi dividerade om hur mycket det skulle bli i sprutan. Våra gissningar låg på runt en till två ml, båda blev förvånade när sprutan nästan fylldes. 5 ml i botten på ett glas ser väldigt väldigt lite ut, uppsuget i en spruta ser det ut att vara lite mer.

Sen då, hur gör man? Vi hade några timmar tidigare suttit som levande frågetecken när barnmorskan på Vitanova sa att man nog inte kunde göra fel, att man egentligen inte behövde nån särskild spruta och lika gärna kunnat använda en sked. Hur man nu med darrig hand ska lyckas med en sked, det övergår i alla fall mitt förstånd.

Men, ni kan ju tänka er bilden, två flator med spermaerfarenheter som börjar falla i glömska, ett litet glas med en bottenskyla, en spruta som ska fyllas och sen tömmas. Kul, märkligt, fnissigt och med en hel hög bra vibbar.

Mycket sex skulle ju vara bra, har förstått att livmodertappen börjar leta spermier vid orgasm och liksom doppar ner sig för att hitta spermier att släppa in. Vi gjorde så gott vi kunde och oavsett vad som händer kommer vi nog minnas den kvällen med ett stort brett flin. Bra helt enkelt. Efteråt beordrades jag lägga mig med kudden under rumpan och benen rätt upp. Vet inte om det hjälpte men märkte inte att det var mycket som rann ut åtminstone.

Började genast noja för en sak så klart. Hade inte berättat för kliniken att jag tänkte göra min hembyggda dubbelinsemination och var orolig att han skulle kunna se spermierna på ultraljudet. När fina flirten sa på skämt att färskingarna kanske skulle synas på ultraljudet satte tanken sig i skallen och den var omöjlig att släppa. Lite nervös åkte jag ensam till kliniken dagen efter. Andades ut när prof Svend ville göra inseminationen först och sen själva ultraljudet, vet inte varför han ville göra det i den ordningen för så har det aldrig varit vid tidigare inseminationer. Fick mina frysta danskar och därefter gjordes ultraljudet. Glatt sa han när han visade livmodern på skärmen att: det där vita du ser där mitt i livmodern, det är spermierna. Den här gången kommer du bli gravid. Han visade också på äggstocken och sa, titta: här fanns äggblåsan, ägget har precis släppt, tajmingen blev perfekt.

Jomen visst tänkte jag och undrade om inte mina färskingar hann före.
Om ett par dagar vet jag om det funkade, vågar inte tro, tvivlar massvis, men har ändå bra vibbar.

10 kommentarer:

aequinoxia sa...

Ursäkta att jag skrattar lite, men vilken filmscen det hade blivit! :-)

Och jag håller alla tummar och tår jag har.

nylsa sa...

haha, jo visst hade det varit en tjusig film...
tack för tummar och tår, de kan nog behövas.

Anonym sa...

hahaha.. å vad bra det låter, alla moment liksom. ;-D

Kram, Mia

Fertilitetsturist sa...

Så himla spännande nu! Låter som att förutsättningarna inte kan bli bättre!!! *hoppas hoppas hoppas*
En nyfiken och ganska närgången fråga bara som du givetvis inte behöver svara på om du inte vill, men kommer ni kunna låta bli att undra vilka spermier som vann...? Färskingarna eller isdanskarna..? Jag skulle nog inte kunna låta bli tror jag, men det är jag det... ;-)

Tingeling sa...

Underbart!! Håller med tidigare skrivare, bättre förutsättningar kan det inte bli!
Nu jävlar! Kram.

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Storkenflyger sa...

Tack för den fina rapporten. Jag har undrat så men inte velat fråga :)

Jag tror på dett försöket!

Moooi sa...

Spännande! Så mycket positiva vibbar måste ge resultat. Hoppas!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Intressant läsning! Jag tror att jag läst det mesta i göra-barn-väg, men det här var helt nytt för mig :-)

Och så en annan sak.

Jag vet inte hur delaktig fina flirten vill vara i barnet, eller hur seriöst ert förhållande är/blir. Men jag tycker att det låter väldigt fint att hon är med ända från början.

Jag håller tummarna nu!

nylsa sa...

Stort tack f�r alla fina kommentarer, jag blir glad av att ni finns och peppar!

Fertilitetsturist, just nu funderar jag mest p� om det blir en graviditet eller inte. Om jag skulle ha s�n tur att det verkligen funkar (lever i konstant kaos mellan hopp och tvivel) s� kommer jag s�kert vara nyfiken p� vilka spermier som vann. Har inte best�mt om jag ska ta reda p� det, men tror att jag vill veta f�r barnets skull. Men f�rst ska jag bli gravid, sen ska jag noja f�r kommande "problem".

Kattmamman, jag vet inte hur seri�st v�rt f�rh�llande blir, det �r s� nytt �n och mycket som h�nder i b�da v�ras liv, men du har r�tt. Det k�nns bra att hon har varit med, mycket bra till och med. Kul att komma med ny input till hur man kan g�ra barn ;-)