söndag 18 november 2007

IVF-statistik och trepack

Surfar runt och kollar på statistik för IVF och insemination, trots allt är det inte så särskilt mycket större chanser vid IVF. Nordicas siffror säger ca 22% chans vid donatorinsemination och 27% chans vid IVF. Jag tycker att den skillnaden är skrämmande liten. Begriper inte att inte chanserna ökar mer.

Surfar vidare och ser att andra kliniker skriver högre siffror vid IVF, vissa 37%, andra över 40%. Undrar om de räknar olika, räknar med/utan missfall, om de andra klinikerna helt enkelt är bättre eller om det är något annat som skiljer.

Känns ändå som att jag kommer stanna på Nordica nu när jag börjat gå dit. Tror inte att de varken är bättre eller sämre än några andra men måste ändå ringa och höra hur de räknar.

Vid IVF kan man köpa trepack, alltså få tre försök, betala för två. Blir man gravid och föder ett levande barn försvinner de återstående försöken. Känns lite cyniskt men samtidigt bra, vet att det är vettigt att ställa in sig på att det inte går på en gång och då kan det nog kännas skönt att veta att det finns fler försök kvar. Samtidigt känns det dumt att lägga så mycket pengar innan jag ens vet om jag faktiskt har en reell chans. Ska prata med kliniken och se vad de säger. Ca 50 000 kr kostar ett trepack, mycket pengar men definitivt värt det om det skulle kunna fungera.

Trött på att fundera. Samtidigt glad att jag precis har träffat några IVF-gravida femmissystrar som visar att det kan gå, att det kan gå även om man har flera misslyckade försök sen tidigare. Det ger trots allt hopp.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ingår det FET eller ytterligare ngt annat utöver själva IVF:et i dessa trepack också eller får man betala extra då?

Anonym sa...

Jag blir heller inte klok på klinikernas olika siffror. Det verkar dessutom som att varje klinik (och varje doktor) tycker att just de har de bästa metoderna etc, svårt för en annan att avgöra. Verkar när man läser om detta som att ingen egentligen med säkerhet kan säga att det ena funkar bättre än det andra, i vissa fall finns iofs forskningsrapporter som stöder en viss metod men i andra inte.

För min del fanns det dock bara ett landalternativ eftersom jag ville ha IVF med öppen donator (om jag inte vill transportera sperma till Riga- verkar omständligt)
Det finns ju flera kliniker i Finland men jag hade dels hört positiva omdömen om AVA och dels tyckte jag att deras hemsida var mest proffsig (och på svenska), så därför valde jag dem.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Varför skulle inte du ha en reell chans?

Min IVF-läkare (hon som hjälpte mig till Lillkatten) påstod att förrut när de satte in två ägg varje gång så blev 50% (av ickespeciallfallen) gravida.

Jag tror verkligen på IVF. De allra flesta blir faktiskt gravida,

Matte sa...

Det konstiga är att med assisted hatching hos Nordica så ökar chanserna till 44% hos kvinnor över 37 (tror jag det var). Så därför tar man det helt klart.
Kram

Anonym sa...

44%!!! Det var högt.
Men återigen, jag var in och läste "frågor och svar" igår på Linne´klinikens hemsida och där anser man att assisted hatching inte gör ngn skillnad. Kliniken i Finland verkade heller inte tycka att ngn av dessa "extragrejer" man kan göra skulle spela så värst stor roll.
Så vad ska man då själv tro?

Matte sa...

Japp, 44% istället för 26%. Kolla själv: http://www.nordica.org/ länk på högra sidan till artikeln.
Det är enda anledningen till att jag valt den kliniken. Om de nu skryter med det så borde det väl vara lite sant, hoppas jag.

Anonym sa...

Ja det får man ju hoppas att det är..hmmm kanske ska ta det nästa gång då..för fler ggr blir det väl säkert :/