tisdag 13 november 2007

kort ivf-kurs (blev rätt lång)

På beställning kommer här en kort IVF-kurs, sitter ändå och IVF-surfar så jag passar på att skriva ner lite både för mig själv och för de av er som vill veta.

IVF står för In vitro fertilisation, provrörsbefruktning på svenska. Kort bygger det på att man hormonstimulerar kvinnan så att hon producerar flera ägg samtidigt under en och samma menscykel. I vanliga fall ska som bekant ett eller ibland två ägg mogna varje menscykel, men vid IVF så behövs det flera. Äggen plockas ur äggstockarna, läggs i nån form av provrör där varje ägg får träffa ca 100 000 spermier. Under två-tre dagar får äggen utvecklas i värmeskåp, förhoppningsvis blir ägg + spermier små embryon som delar sig till flercelliga livskraftiga krabater. Ett eller två embryon sätts in i livmodern och sen är det dags för den evighetslånga två-veckors väntan innan det är dags för gravtest. Blir det fler embryon än de som sätts tillbaka kan de frysas in och användas till senare försök. Alla embryon som fryses ner klarar inte upptiningen.

Grovt sett finns det två sorters behandlingar, det långa och det korta protokollet. Vid det långa protokollet ska först kvinnans egen hormonproduktion nedregleras innan man börjar hormonstimuleras. Vid det korta protokollet hoppar man över nedregleringen och går direkt på hormonstimuleringen. Jag vet egentligen inte när man väljer det ena eller det andra protokollet, men både kliniken och min gynekolog enades om att det långa protokollet var min grej. Enligt dr Gyn beror det för min del på att jag är så lättstimuled pga min pco att det kunde bli alldeles för många ägg som växte alldeles för snabbt och därför blev av dålig kvalitet om jag inte först nedreglerades.

Nedregleringen verkar skitläskig, på sätt och vis är det ett hormonellt framtvingat klimakterium. Vissa mår rejält dåligt av det, andra verkar inte tycka att det är så farligt.

Enligt Nordica ser det långa protokollet generellt ut ungefär så här:
Dag 19-23 efter senaste mensstart börjar man med nedreglering. Den pågår i 16-19 dagar. Under tiden ska man antingen ta Synarela näspuffar eller Suprefact-sprutor. Osäker på om medicinerna heter så på svenska, men så heter de på danska i alla fall.

Ny mens ska komma under nedregleringen. Efter nedregleringen börjar själva hormonstimuleringen. Den pågår i runt 15 dagar och då ska man ta Puregon, Gonal F eller Menopur, vet inte om det ena utesluter det andra eller om det beror på individuella faktorer vilket/vilka man använder och i vilken kombo. En väldans massa sprutor verkar det vara i vilket fall.

Under stimuleringen görs VUL (vaginalt ultraljud) för att ha koll på hur äggen eller egentligen äggblåsorna växer. Man kollar hur många och hur stora de är. När de blir tillräckligt stora ska det tas ännu en spruta innan nästa steg.

Äggplocket görs med lokalbedövning, smärtstillande Rapifen (morfin?) och panodil. Just nu tycker jag att nedsövd hade varit ett bättre alternativ att få bli, nedsövd kan man få bli i Riga, i Köpenhamn tycker de att det är onödigt. Äggen plockas ut genom att man punkterar äggblåsorna med en lång kanyl och suger ut innehållet. Låter skitont och läskigt tycker jag.

Därefter är det alltså dags för äggen att träffa spermierna, och efter två-tre dagar får man förhoppningsvis tillbaka ett embryo eller två.

Den stora poängen är alltså att man flyttar en massa steg som kan gå fel, flyttar ut dem från kroppen som är rätt svårundersökt till ett par provrör i ett laboratorium där processen är mer lättkontrollerad. Man tittar på både ägg och senare embryon för att se att de har befruktats och att de växer och celldelar sig som de ska. Man slipper fundera på om äggledaren verkligen lyckades hitta ägget som släpptes, dr Gyn säger att man inte ska oroa sig för det, men jag tycker ändå att kroppen är märklig här. Varför har man äggledare som inte sitter fast vid äggstockarna, varför har inte kroppen gjort det så att det inte kan gå fel? Man slipper också fundera på om spermierna hittade till ägget i tid och om ägget befruktades och sen började dela sig till ett flercelligt embryo.

De embryon som förhoppningsvis blir undersöks av kliniken och den eller de som verkar mest livskraftiga sätts tillbaka.

Fortfarande finns massvis som kan gå fel. Man kan få massa äggblåsor men nästan inga ägg, bara en massa tomma äggblåsor. Man kan få ägg som inte vill befruktas, som vägrar dela på sig osv. Sen kan det vara så att embryona som stoppas tillbaka inte fäster i livmodern som de ska. Att de slutar växa och utvecklas, och säkert massa andra saker som kan gå fel. Trots att processen är så mycket krångligare än vid insemination är inte oddsen att lyckas så grymt mycket bättre, men nästan tio gånger dyrare. Fast nu när jag har sex misslyckade inseminationer så kan jag inte annat är testa och hoppas.

Här finns en bra beskrivning av hela processen lite mer detaljerat.

6 kommentarer:

Tingeling sa...

Jag tycker Tina sätter ord på processen så träffande i sina provrörsbesvärsdelar, vilka jag återgav i min blogg i följande inlägg:

http://tingelingstankar.blogspot.com/2007/05/vad-r-ivf.html

Fertilitetsturist sa...

Tack snälla Nylsa för genomgången! :-) Lärorikt! En annan sak som jag undrar över är om man kan göra IVF med öppen donator i Finland..? Vet du..?

nylsa sa...

Tingeling, tack! De inläggen läste jag då när hon skrev dem, men eftersom jag inte var inne på IVF så fastnade det inte riktigt, ska genast in och läsa igen. Lysande att du har hela sammanställningen.

Fertilitetsturist, jag tror det men är inte säker. Ändrade inte Finland så att endast öppen donator är tillåtet? Jag har ju anonym donator så där har jag tyvärr dålig koll.

Moooi sa...

Hej Nylsa! Jag är ju ganska positivt inställd till IVF (som du kan förstå) även om jag hade precis samma känslor inför IVF som du. Hjälp! att börja knapra på plan B. Känslomässigt är det jobbigare men jag tror att vid en viss tidpunkt så måste man våga pröva något annat. Försök att inte oroa dig för vad som kan hända (gud, vad jag snackar - jag levde ju inte direkt som jag predikar) Men min erfarenhet är att det aldrig är det man oroar sig som händer, utan något annat. Ses vi på lördag?
Kram

Anonym sa...

Jättebra genomgång!

Anonym sa...

Hej!

Jag kom hem från Finland (AVA-kliniken i Tammerfors) för två dagar sedan och har gjort IVF med öppen donator. Finland har bara öppna donatorer efter en lagändring 1/9-07 och det var därför jag valde att åka dit.
Jag hade inte gjort ngn insemination innan.

För mig har det fungerat över förväntan bra hittills (peppar peppar, peppar, peppar) med både medicinering, äggtillväxt och befruktning trots att jag är över 40 (men slutfacit på den här resan har jag ju dock inte fått än...)
Jag hade det korta protokollet och blev nästan "hög" av medicinerna, mådde bättre än annars t o m.

De är väldigt trevliga i Tammerfors och vissa, bl a doktorn kan svenska.
Jag tyckte hela processen var ganska lindrig, sprutorna känns inget, det gjorde lite ont vid äggplocket men gick så fort att det var överkomligt.

Det är dock ganska dyrt, dyrare än både Danmark och Riga. De har inga "trepack" utan en IVF kostar 1855 euro. Sedan tillkommer 530 euro för donator och 320 euro för frysning av ev embryon. Tillsammans alltså ca 27000 svenska kronor och så tillkommer ju också resor (två ggr t o r krävs vid första försöket)+ boende så det blir ju en hel del, särskilt om man blir tvungen att göra detta flera ggr.
Blir det aktuellt med frozen embryo transfer senare kostar det 1075:- Alla extragrejer som hatching, långtidsodling mm kostar extra tusenlappar...
Flyga dit kan man göra smidigt från Arlanda på 40-55 minuter med Blue1 och det billigaste boendet jag hittat är hostel Sofia som är ett centralt och fräscht hostel som har allt man behöver (kök, bredband/dator, frukostservering...) kostar 40 euro (frukost 6,5 euro) och ligger vid domkyrkan. Därifrån är det 10-15 minuters promenad till AVA-kliniken (där även flygbussen stannar)