lördag 26 april 2008

Deprimerade rökare?

Råkade höra på ekot att rökare löper mycket större risk att bli deprimerade än ickerökare. Just nu är jag så långt ifrån deprimerad man kan vara, men ännu en anledning läggs till hela den stora högen av bra anledningar till att ta tag i rökningen. Fast jag brukar bli rätt deprimerad i början av ickerökandet...

Nu när jag har bestämt att jag ska börja spraya på tisdag så måste jag sluta innan dess. Idag blir det inte, men kanske imorgon? Har för mig att Nordica säger att man bör vara helt rök- och nikotinfri minst fyra veckor innan äggplock, på tisdag är det fem veckor. Inte mycket till mariginal, men ändå.

Massa känslor och funderingar snurrar i min skalle, vet inte hur jag ska få ut dem, gissar att de får snurra runt där ett tag till, kanske trillar de ut här när de har mognat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrar just med den statistiken, vad som är hönan och vad som är ägget. För jag tror att rökning är lika mycket ett sätt att självmedicinera. Rökning är ju både lugnande och uppiggade, och gnuggar på belöningscentrat i hjärnan.

KaKi sa...

Go Nylsa! Det börjar bli snart för dig också - 1 månad kvar för mig nu.

Dessutom kan abstinensen skapa depression - o i alla fall en herrans massa molångest. Men du kommer att klara detta fint. O blir det knöligt kan du ju titta in till mig på http://logg.slutarokalinjen.org/ också. Bloggar rökslut där för att inte spamma min barnlöshetsblogg med rökgnäll...