tisdag 22 april 2008

Religion och sexualitet

Vet inte varför jag alltid dras till sånt här, och egentligen passar det inte i bloggen eftersom det inte har ett dugg att göra med att jag vill ha barn. Som ateist borde det kanske inte påverka mig så starkt. Fast samtidigt gör det verkligen det när så ofantligt många människor drabbas av fördomar, förtryck och andras fördömanden - särskilt som det i mitt tycke är helt i onödan. Tänk om folk kunde låta andra leva sina liv som de vill, utan att komma och berätta vad som är rätt och fel, utan att döma.

SVT:s program om religion och trosfrågor Existens har nyligen sänt två program om religion och homosexualitet. Mycket har förändrats i Sverige, mycket har förändrats till det bättre, men samtidigt är det väldigt mycket som inte förändrats ett skit. Att människor ska få dödshot och bli utestängda från de sammanhang som borde ge dem trygghet gör mig förbannad, ledsen och trött, oavsett om det är här eller någon annanstans i världen.

Existens - Om islam och homosexualitet
Existens - Om kristendom och homosexualitet

Inga kommentarer: