onsdag 30 april 2008

Trombyl

Suttit i telefonkö halva förmiddagen. Fantastiskt skönt att vara ledig idag, men egentligen hade jag tänkt ägna dagen åt annat än telefonköande. Dr Gyn och hans sköterska har rätt begränsade telefontider, blir inte bättre av att hon kan prata ganska länge ibland. Kom fram efter tio minuter vilket i det här sammanhanget får ses som kort tid, försökte avklara samtalet så fort det gick eftersom jag gissade att många andra säkert väntade. Avslutade det lite för snabbt, fick en tid bokad men glömde be dem skicka recept på Gonal F och glömde fråga om svar på mitt TNF alfa-prov. Ringde igen, upptaget så klart. Efter ytterligare nån halvtimme med mobilen på återuppringning kom jag fram.

TNF alfa-provet hade hon inte sett till, först pratade hon om förseningar pga strejken, men sen fanns pappret helt plötsligt där. Provsvaret sa åtta, det ska ligga under fyra. Jag har aldrig hört någon som har fått ett svar under fyra, men å andra sidan brukar man inte få testa om man inte försökt ett tag eftersom provet tydligen är ruskigt dyrt. Gissar att de flesta med under fyra blivit gravida för länge sen. Nåja, nu blir det Trombyl som gäller, känns bra att göra något annorlunda den här gången. Vet att det finns flera som det har funkat på, hoppas på att jag ska vara en sån.

Stackars kroppen ska nu fyllas med metformin, vitaminer med extra folsyra, trombyl och synarela varje dag, om några veckor blir det mindre synarela, men spetsat med lite gonal-f och slutligen en ovitrelle. Har visserligen inte vågat mig på några naturläkemedel än, är för rädd för att de skulle krocka med nåt av allt det syntetiska. Känner mig ändå som en medicinsk cocktail, ett piller- spray- och sprutexperiment, men bara det kan hjälpa så kan jag stoppa i mig vilken skit som helst. Det hade jag inte trott för ett drygt år sen när jag inte ens vågade ta en alvedon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Välkommen till trombylklubben!