onsdag 16 april 2008

Farliga vitaminer

Slösurfar på tåget och ser att DN skriver att det kan vara farligt att äta vitaminer.

Granskningen visar att deltagarna som fick vitamin A, E och betakaroten i större utsträckning dog i cancer eller hjärtkärlsjukdom än de som fick placebo.

Vitamin A visade sig ge en ökad dödlighet med sexton procent, vitamin E med fyra procent och betakaroten med sju procent.


Hmm, själv har jag känt mig rätt hälsosam när jag petat i mig mina morgonvitaminer med extra folsyra och andra nyttigheter, kanske borde fundera på hur nyttigt det egentligen är. Folsyran tror jag absolut man ska fortsätta med när man vill bli gravid, men folsyra finns som egna tabletter, dags att gå över till det och överge vitaminbluffen eller bättre att fortsätta tro på att vitaminerna gör nytta så länge de är i vettiga mängder?

2 kommentarer:

meningsfull sa...

Jag stod på Apoteket länge förut och läste etiketterna för olika vitaminpiller och blev lite fundersam. Det står att man inte ska överskriva rekommenderat dagsintag, ändå innehåller tabletterna ibland 200-300% av rekommenderat dagsintag av någon viss substans, och man får väl anta att man får i sig en del vanliga vägen ändå.

Det här med folsyra för resten, det finns ju i grönsaker kikärtor bönor osv om jag inte minns fel. Om man äter mycket sådant borde det väl vara lugnt, utan vitamintillskott? Knepigt det där. Och om nu DN har rätt så är det lite skrämmande, man vill ju inte öka sin sjukdomsrisk direkt!

Anna-Bell sa...

Tänker precis som dig. Blev oxå lite skrämd över DN:s artikel.