lördag 14 april 2007

Kinaresan

Om några dagar ska jag åka till Kina på en veckas jobbresa. Ju mer kinaresan närmar sig desto mer konkret och verkligt börjar allt annat kännas. Enligt min gyn bör jag inte testa förrän näst sista dagen i Kina. Han menar att jag kan råka ut för ett falskt plus annars. Vill inte ha ett falskt plus, vill ha ett riktigt plus så klart. Kommer nog ändå testa innan jag åker.

Funderar på hur jag kommer tänka och känna om Kina och adoption nu när jag kommer dit. Ett tag trodde jag ju att jag kanske skulle adoptera därifrån. Nu har de bestämt att jag inte duger som förälder till deras barn. Tror att det kommer göra ont. Samtidigt ska det bli grymt kul att se Kina för första gången. Är lite rädd för att hamna på ett adoptionsplan hem, alltså ett flygplan fullt med nyblivna föräldrar och små barn som precis fått familj. Undrar hur det kommer kännas.

Just nu är jag glad att jag bestämde mig för att försöka bli gravid. Adoptionsväntan är så enormt lång. Det kanske min graviditetsväntan också kommer bli, men den måste inte vara det. För mig är det barn jag vill ha, vägen till barn känns inte lika viktig.

Tills jag är motbevisad satsar jag på att jag är gravid. Är alltså just nu en löjligt hälsosam, kvällstrött, morgonpigg nikotinfri nykterist. Klarar inte att hålla nere på kaffet som jag borde enligt danskarna, men klarar åtminstone de svenska gränserna. Funderar på vad jag ska säga till min chef och kollega som ska med till Kina. De vet att jag gärna dricker vin och oftast inte tackar nej till en GT eller två heller. Bara rökandet borde få alla som har träffat mig förr att fatta.

Behöver en bra nödlögn som förklarar varför jag helt plötsligt blivit nykterist. Vill absolut inte berätta varför redan nu. Känns inte som att de har med min eventuella graviditet att göra. Definitivt inte förrän jag vet säkert att jag är gravid och dessutom har kommit förbi de farligaste missfallsveckorna.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Säg att du har en vit månad.

Tingeling sa...

Alltid knepigt det där.. Jag har ju ställts inför situationen otaliga gånger och varje gång är det lika besvärligt, just därför att man är en sån som verkligen inte spottar i glaset och som röker som en borstbindare..
Jag har faktiskt varit så feg att jag dragit mig ur vissa tillställningar, avbokat i sista stund. Det kan du ju inte göra nu, så jag kanske rekommenderar att du beställer ett glas vin som du smuttar diskret på under hela kvällen. Alternativt häller ut det vid lämpligt tillfälle och låter dem bjuda mer.
Och ett glas vin skadar ju verkligen inte.
Vad gäller icke-rökandet så kan du väl köra med att du helt enkelt "försöker sluta"..
Lycka till och ha en härlig resa!!

Anonym sa...

Jag har kört med "jag har fått en envis urinvägsinfektion" och därmed förklarat bort att jag inte dricker med antibiotika.

"Man kan dricka när man äter antibiotika" kommer de anturligtvis att svara (det gör man ju själv ALLTID när någon kör med det tricket) - och då drar du till med det sanna:
"jo men alkoholen försämrar antibiotikans kraft"
och lägger till det lite mer osanna
"och den här urinvägsinfektionen verkar vara kraftig och jag vill inte riskera att antibiotikan inte tar".


Detta trix kan man ju inte köra med i oändlighet men det funkar mot de ihärdiga!

KaKi sa...

Smart ;) Nu fick jag också idéer...

Jag tittar in titt som tätt trots att jag vet att du inte vet än; är jag lika skengravid tro?? Eller rättare - du är smyggravid och jag är skengravid. Nästa vecka vill jag också vara smygis...

Anonym sa...

Säg att du har slagit vad! och att du har gett dig fan på att vinna!