söndag 17 december 2006

brunch om barnlängtan

Har en vän som delvis är i samma sits, visserligen är hon en del i ett par, så på vissa sätt blir hennes resa annorlunda, men barnlängtan som barnlängtan och inseminationen funkar på samma sätt antar jag. Är glad att känna någon nära som är i samma sits, även om det självklart i grunden är fruktansvärt att det är så många som har problem med att bli gravida.

Men en stor skillnad finns, hon som en del i ett heteropar fick snabbt hjälp, utredning och välvilligt inställda människor i vården. Jag som är singel får förlita mig på de gynekologer som väljer att hjälpa såna som mig. Hon går till fina privata kliniken, mig vägrar samma klinik hjälpa. Kanske inte spelar så stor roll om vi snart går omkring med stora fina magar, men om vi inte gör det? Funderar på vad det betyder om det är så att jag kommer ha stora problem att bli gravid. Hade jag i så fall haft större möjligheter om jag varit en del av ett par istället för att vara singel? Eller är det så att de gynkeloger som hjälper oss är lika bra som de gynekologer som vägrar befatta sig med singlar? Letar jag efter problem som inte finns? Kanske.

Ska oavsett vad bli intressant att jämföra våra resor och se om vi får likvärdig hjälp. Hoppas att ingen av oss ska behöva så mycket mer hjälp än några välplacerade friska och pigga spermier.

Nu ska jag i vilket fall iväg och bruncha med henne, gissar att det blir mycket snack om gyn/insemination och framför allt viljan att få bli mamma.

Inga kommentarer: