onsdag 3 januari 2007

Adoptionsköerna

Läste precis att kvoterna för Kina redan är slut. Hade absolut inte trott att jag skulle haft en chans att komma med, och det gjorde jag så klart inte heller, det få platserna gick åt skrämmande fort. Undrar om de kommer öppna för singlar igen. Tror tyvärr inte det.

Funderar på om det är nån idé att betala in till adoptionsorganisationerna för att köa vidare. Köavgifterna för AC och FFIA kostar ungefär som ett inseminationstillfälle i Danmark. Just nu känns det helt meningslöst att betala för att stå i årslånga köer i organisationer som inte gör ett skit för att hjälpa singlar, men samtidigt har jag ju ingen aning om hur mina försök i Danmark kommer gå. Kanske måste vänta, vågar inte hoppa av adoptionsvägen. Sörjer på sätt och vis redan mitt barn från Etiopien eller Indien, barnet som aldrig kommer komma till mig. Eller kanske kommer barnet trots allt, fast väldigt mycket senare än jag hade trott. Kanske som ett litet syskon till biobarnet? Eller kanske som ett väldigt efterlängtat barn om fem-sex år? Vill inte tänka att det kan ta så lång tid, men ser inte riktigt hur adoptionsköerna skulle kortas heller. Kanske om många precis som jag velar och funderar på om det är nån idé att betala in köavgifterna?

Mindre än en vecka kvar till första gynbesöket. Fortfarande livrädd för vad de kommer säga, men lever på hoppet. Hoppas på att bli gravid under 2007.

4 kommentarer:

KaKi sa...

Mitt råd är att du ska stå kvar. Om, Gud förbjude, insemination inte fungerar - då kommer du att hata dig själv för att du då får vänta ytterligare 5 år på ditt efterlängtade lilla barn.

Men det är inte utan att jag förstår, jag är inte gjord av pengar. Bara tanken på tandläkare, veterinär, dubbla hyror och insemination gör mig mörkrädd. Försöker vildsint hitta ett sätt att gå runt. Och jag hittar inget. Så nog spelar pengar roll...

Lycka till på måndag :) Tisdag är min dag.

nylsa sa...

Kommer följa ditt råd tror jag. Har ju stått snart ett år, så lite kötid har jag samlat på mig.

Finns mycket att göra av med pengar på, men vågar nog inte hoppa av köerna.

Kul att vi sätter igång nästan samtidigt!

Anonym sa...

Men Nylsa! Självklart ska du stå kvar! Ac har ju ca 2 års väntetid till Vietnam - sedan 9-12 månader innan man är hemma igen. Visserligen vet vi kanske inte än hur Kina-stoppet påverkar kön, men eftersom du har att göra under året så kanske tiden inte går SÅÅ långsamt. Och skulle det inte fungera med insemination så är du ju förhoppningsvis framme i kön om en drygt år - och då börjar ju en annan slags längtan - en konkret och "säker" längtan - när papprena är i landet.

nylsa sa...

Hej anonym (från singellistan kanske?)

Japp, du har rätt självklart ska jag stå kvar. Kommer stå kvar både hos FFIA och AC. Men jag tror tyvärr att Vietnamkön kommer bli längre än två år. Känns bra att göra något konkret under väntanstiden. På nåt sätt ska det bli barn.