torsdag 18 januari 2007

Överlevt gynbesöket

Överlevde dagens gynbesök, var inte alls så farligt som jag hade trott (så klart). Gillade både gynekologen och hans fru, de kändes hoppingivande och trygga, underbart skönt.
Så enligt VUL har jag en livmoder med rätt form, ett ganska stort ägg i ena äggstocken och en äggstock som gömde sig bakom livmodern.

Fast när han började rita och förklara hur alla hormoner hänger ihop och vad mycket som ska funka för att man ska kunna bli en gravid så kom tusen frågor i skallen. Helt otroligt att det finns några barn, att det kan fungera. Fascinerande.

Har fått remiss till HSG (kontraströntgen), har fått recept på gulkroppshormon som ska tvinga igång mensen (eftersom den annars är rätt oregelbunden). Fick också remiss för att ta en massa hormonprover nästa CD 3 eller 4. Gynekologen avslutade med att säga att "nu är du på gång", och det kändes helt fantastiskt. Jag är faktiskt på gång nu. Kanske på en väldigt lång resa till ingenting, kanske på gång för att bli gravid. Hans fru kallade mig lilla gumman utan att jag tog illa upp, länge sen det hände. Men när en mormorslik kvinna säger "Du ska se att det går bra det här lilla gumman" då går det inte att bli annat än varm och glad.

Nu ska jag ringa läkarvännen som ska få förklara allt jag inte vågade fråga eller begrep, stackarn kommer nog få slå i sina böcker och bli halvt gynutbildad han också innan jag är igenom det här.

1 kommentar:

Storkenflyger sa...

GRATTIS! Jag visste väl att det skulle gå som smort.