söndag 7 januari 2007

Vännen som inte vill ha barn + mera rökning

Var ute och tog ett par öl med bästa vännen och hennes pojkvän igår. Japp, det var delvis anledningen till att jag flyttade på rökstoppet ett par timmar, ville inte gå ut och dricka öl första rökfria dagen. Bättre att sluta röka efter öldrickandet.

Hon är enda nära vännen som inte vill ha barn, varken hon eller pojkvännen vill, vilket känns rätt befriande för en barnlös singelsjäl som moi. Men konstigt också. Vi har pratat rätt mycket om det, jag och vännen som inte vill. Jag är rädd att misslyckas, hon är rädd för att jag ska lyckas (och för att jag ska misslyckas). Nu är vi barnlösa båda två. Vad händer om jag lyckas? Om hon blir ensam kvar som barnlös? Hjälper inte även om det är frivilligt barnlös hon blir. Vad händer om hon ångrar sig när det är för sent för hennes del rent biologiskt?

När vi för tio år sen lärde känna varann sa hon att hon inte ville ha barn. Jag sa att jag ville. Hon hade alla möjligheter, hon var hetero-sambo. Jag hade sämre möjligheter, var singel. Imorgon är det jag som går till läkaren/gyn/barnmorskan för att se om jag har några möjligheter.

och så lite om det kära nikotinet:
Har varit och handlat i affären och klarade det utan att shoppa cigg, valde läkerol istället... Två saker märks redan, alltså mindre än 24 timmar efter rökstopp.

Luktsinnet är på väg tillbaka, alla mina kläder luktar rök. Dags för stortvätt.
Kan dra ner luften djupare i lungorna. Tror att det bara känns så, kan inte hänt nåt med lungorna redan, men det känns faktiskt som att jag kan andas djupare. Borde testat lungkapacitet före och efter. Vet att den var bra en gång för länge sen, när jag var ung och simmade mycket. Blev usel efter långt kedjerökande, satsar på att bli hyfsad igen. Skrämmande att jag har gjort nåt som har försämrat mina möjligheter att andas, vad faan tänker man med? Nöjd med mitt beslut att sluta. Ingen mer rök i mina lungor är planen.

4 kommentarer:

Storkenflyger sa...

Lycka till med rökstoppet. YOU CAN DO IT! Kom igen. Pepp! Pepp! Pepp!

Kommer att tänka på dig imorgon när du ska träffa barnmorskan.

KaKi sa...

Hmmm... Köp hem 4mg-tuggummi och ha för säkerhets skull! Det är ett mycket bestämt råd från någon som jobbat på rökningen sedan i juli... När det blir über-jävligt kan man ta det där tuggummit och efter 3-4minuter börjar stillheten komma. Annars blir det så lätt en rusning till affären eftersom apoteket är längre bort :) Vid det här laget har jag Carr-slutat, nikotin-slutat, zyban-slutat och kombinerar för närvarande allihop (nikotintuggummi under första tre dagarna när det blev bara FÖÖR mycket) Det låter nu som att jag misslyckas konstant, men jag har räknat ut att jag rökt i sammanlagt mindre än en månad sedan juli så jag håller hyfsat, har problem när jag närmar mig två månader. Konstant.

Jag tror att cancerfonden fortfarande har sina sluta-röka-dagböcker kvar och det är riktigt bra. Hängde där flera månader i somras/höstas.

Lycka till!!!

Ps. Min mätare visar nu 1W 2D 7h 1m

nylsa sa...

Tack Storken, peppen behövs och mottages tacksamt.

ME; jag har nikotin hemma, i form av plåster och sugtabletter, gillde aldrig tuggummina. Vill slippa använda nikotinet, hittills känns det ok.

Har slutat förr, har misslyckats förr. Tycker att det låter som att du är på g att lyckas den här gången, hoppas detsamma för mig.

KaKi sa...

Bra :) Sugisar fungerar lika bra (plåstren ger ingen snabb lindring utan jämn dos lixom)Och jag är nog på g, ser det som att det är samma rökstopp jag arbetar på ända sedan i juli eftersom jag aldrig direkt "gett upp" - jag hoppas att det är som du säger - att jag är påväg att lyckas :) Det gör du med vet du...