måndag 29 januari 2007

Betalt adoptionsavgift

Så var adoptionsavgiften till AC betald tillsammans med ett gäng andra räkningar. Funderar på om jag ska betala till FFIA också. Har stått i båda köerna i ungefär ett år, vill fortfarande helst adoptera men det känns uppgivet. Känns bra att försöka med insemination under tiden. Vet att jag kommer betala in avgiften till FFIA imorgon, men tvekar nånstans och undrar om det är någon idé.

Är ledsen över att Kina har stängt för oss singlar och för en massa andra människor som inte passar in i normen. Är ledsen för att köerna till "mina" länder är enorma och växande, enstaka ansökningar skickas till Etiopen, Indien och Vietnam. Jag köar, men det är jag knappast ensam om. Tror att en del kommer hoppa av köerna. Massvis med bra människor som önskat att bli föräldrar kommer att välja bort adoption. För många kanske adoption var enda chansen. Många barn finns på barnhem och kommer stanna där, kommer inte få föräldrar. Allt för att det finns politiker och andra som inte vill vara värst, inte vill vara det land som adopterar bort flest barn. På sätt och vis förstår jag dem, men konsekvenserna blir enorma, både för barn som inte får föräldrar och föräldrar som inte får barn. Det är inte så att det inte finns barn på barnhem som behöver familj, det är så att det finns barn på barnhem som av olika anledningar inte kan adopteras. Det är vi vuxna i världen som bestämmer, vi bestämmer ofta dåligt verkar det som.

3 kommentarer:

Jo sa...

Lika bra att betala in, om du känner att du har råd. Jag har ju bara stått i kö sedan Oktober, men hoppas på adoption ändå. Det SKA gå. :-)
Ps. Hur har du fått till "word verification" i din gästbok? JAg lyckas inte.

nylsa sa...

Hej Tjosan, Klart det kommer gå, jag tror att det kommer gå att adoptera som singel många år framåt, bara orolig att det tar så lång tid.
När du är loggat in klickar du på Settings, Comments. Ganska långt ner på sidan finns då ett alternativ för word verification. Lycka till!

Anonym sa...

Jag kan inte för mitt liv förstå varför alla dessa avgifter finns. Eller jo, det gör jag ju, men nog borde staten (vi alla) subventionera mer än vad vi gör - för oss som går omkring och är superfertila är det ju gratis, i alla fall monetärt!