söndag 14 januari 2007

Val av klinik?

Borde gå och lägga mig men fick frågan om vilken klinik jag har tänkt mig, vet inte var mitt lama svar. Så hur har ni tänkt? Vad ska jag välja? Danmark eller Finland? Kanske England?

Bor i sthlm så Finland kanske är nämre, men gillar Danmark. Många pratar gott om Vitanova och många om Stork, men sen hörde jag om att Dansk fertilitetsklinik både gör insemination och IVF, känns bra att bägge alternativen finns, inbillar mig att jag kanske behöver IVF.

Svårt, men egentligen bara en tanke som är till för att kväva tanken "tänk om det inte går". Vill inte vänta fem år i adoptionsköer, vill ha barn nu, eller inom nåt år i alla fall. Skeptisk till att jag är superfertil, men hoppas att det ska gå ändå.

1 kommentar:

KaKi sa...

Holland också, inte att förglömma :P Men visst vore det trevligt att vandra runt på shoppingrunda efter insemination?

Jag har försökt tänka på vad som är rimligt när jag ska kasta mig iväg efter LH-stegring. Tråkigt nog finns ingen klinik i Fredrikshavn... DF har jag valt dels för IVF-möjligheter, dels för lägre pris (ja, det spelar roll...), dels för att de svarade fort på mail och framför allt för att de kan utreda min infertilitet om det inte blir barn. Att de i sitt material ställde den ljuvliga frågan: Er det forhold i seksuallivet som gör det vanskligaeere å uppnå graviditete? kändes som en befriande bonus (ehhh.... ja, jag är ingen vandrande pinne???)

Förutom de du nämnt finns även Trianglen i Danmark - såg på någon familjesida att de fick goda omdömen.

Välj med både hjärta och hjärna. Det finns fördelar och nackdelar med allt. Stork är vana vid ensamstående och lesbiska medan DF och Trianglen har stor vana av infertilitet (och det känns riktigt bra att de kräver kontrastundersökning och alla hormonprover INNAN jag får göra första försök...)

Nu har du fått ett jätteinlägg, jag vet... Men du ska ju också ha att göra :)