onsdag 24 januari 2007

Vetandets värld om progesteron/gulkroppshormon

Det är inte min dag idag. Brukar lyssna på P1 när jag ska gå och lägga mig. Just nu är det en repris av vetandets värld, den handlar så klart om gulkroppshormon, samma sak som gestapuran/progesteron. Alltså de läskiga hormonerna som jag petar i mig just nu.

De pratar egentligen om långvarigt intag av progesteron, om klimakteriebesvär och PMS, inte inför insemination. Verkar som att det kan leda till demens, försämrad hörsel, depression mm. Så här står det bland annat: Könshormonet progesteron som bildas i kroppen, och som också ingår i p-piller och klimakteriebehandling, kan på något sätt påverka hjärnan. Förutom att det kan ge besvärliga humörsvängningar, kan det även försämra minnesfunktionerna.
Nya studier har visat de förvånande resultatet att kvinnor som behandlas under lång tid med progesteron dessutom kan få försämrad hörsel och att hormonet kan och orsaka en ökad risk för idrottsskador under menstruationen.


Vad är det jag experimenterar med egentligen? Mer om programmet finns att läsa här.
här säger sjukvårsupplysningen, inte mycket om några biverkningar där inte.

Inga kommentarer: