torsdag 18 januari 2007

Alla dessa prover

Läkarvännen är inte hemma och här sitter jag med alla mina förkortningar jag vill begripa. Frustrerande. Men nu kom i alla fall min inneboende hem, så nu har jag nån att prata med.
Under Tyreoidea står det att följande ska testas på CD 3 eller 4:
S-TSH, S-fritt T4, S-fritt T3, S-TPOAk tyreoperoxidas-ak, S-TRAK, TSH-receptor-ak
och under hormoner hittar jag följande förkortningar som också ska testas:
S-FSH, S-LH, S-Testosteron, S-Testosteron SHBG-kvot, S-Östradiol, S-DHEAS, S-Andostendion

Dessutom sa gyn att de ska testa andra hormoner mellan ÄL och mens, så det här är bara första vändan.

Tror inte att nån som läser här egentligen är intresserad av vilka hormoner det är, men skriver här så slipper jag läsa upp alla på telefon när käre läkarvännen äntligen behagar höra att jag jagar honom...

Uppdatering:
Har hittat att Tyreoidea är sköldkörteln, finns en allmän beskrivning här.

3 kommentarer:

KaKi sa...

Vafan vad olika det är hela tiden!

Jag ska testa FSH, LH och östradiol. Punkt. Men jag måste göra kontrastundersökning innan jag får börja...

Nu blir jag orolig - kanske borde testa flera saker. Insåg att jag glömt göra cellprov, kanske kan ringa VC om just det??

Är tillbaka på banan efter min födelsedagsblues :)

Nana4real sa...

Hej & tack för senast. Har äntligen fått tillfälle att läsa din blogg. Grattis till lyckat gyn-besök!

Hoppas det går bra med icke-rökandet. Själv röker jag mer än vanligt och drar mig för att sätta ett "sista-dagen-datum". Har inhandlat sugtabletter, men inte så mycket mer.

Hör av mig snart igen och ser fram emot att läsa mera. Kul att du är "på gång". Håller tummarna och önskar allt gott. Kram/ Nana

nylsa sa...

me, jag tror att det är skillnad eftersom jag bad honom undersöka allt eftersom min mens är så oregelbunden.

Nana, kul att du hittade hit!