lördag 13 januari 2007

Femmisträff mm

Var på femmisträff igår, kul att träffa så många andra i ungefär samma situation. Inspirerande och roligt. Ser redan fram emot nästa. Kunde inte stanna kvar hela tiden den här gången heller, måste lära mig att inte boka in grejer direkt efter, femmisar fikar länge.

Grymt peppande att se att det finns flera som faktiskt lyckas. Känns som att jag nu har läst så mycket på barnlöshetssiter/bloggar och annat att jag tycker att det är helt obegripligt att någon lyckas bli gravid nånsin. Så mycket som ska stämma och funka, så mycket som kan gå fel.

Om fem dagar ska jag till gyn och göra min undersökning. Känns stort och spännande. Förutom att de ska kolla efter könssjukdomar har jag nu lärt mig att de ska undersöka en hel hög med andra saker. Ett VUL (vaginalt ultraljud) ska visa gynekologen att ägg, äggstockar och livmoder finns och att de är som de ska. En kontraströntgen ska visa att det finns plats för äggen att passera i mina äggledare. Hormonprover ska tas, kanske kommer de kunna förklara min oregelbundna mens. Kanske kommer gyn säga att jag har PCO, skulle inte bli förvånad i så fall. Kanske kommer gyn säga att det inte är någon idé att ens försöka. Det är vad jag är mest rädd för. Vad gör jag då?

Troligast är nog ändå att han säger att det finns både äggstockar, ägg och en någorlunda fungerande livmoder. Förhoppningsvis säger han också att han genom någon form av hormon kan sparka igång min mens så att den blir mer regelbunden. Vågar hoppas att det kan fungera.

Hörde av någon på femmis att de ibland även kollar något kromosomtest, undrar varför.

1 kommentar:

KaKi sa...

Det kommer gå hur bra som helst hos gyn - tror för övrigt att det är väldigt sällan som de liksom direkt där och då kommer å att allt är helgalet. Jag är rädd att behöva utredas efter upprepade misslyckanden... Att hoppas och sedan misströsta. Att bli snuvad (för liksom du gör barnlöshetsbloggarna att jag undrar hur jag någonsin ska lyckas)

Gyn tog inte sådär hiskeligt mycket prover direkt... Bara klamydia och kontrast (gonorré begär inte min klinik och han tyckte det var onödigt eftersom jag inte kunde ha undgått att märka det isf) Det som kvarstår är "under-mens-proverna" LH, FSG och östradiol. Nå, så länge jag slipper göra kontrasten varje dag så... Nu har värken upphört till slut. Men jag ska inte skrämmas - så farligt var det inte. Som kraftig mensvärk. Det överlever du utan problem.