måndag 22 januari 2007

Pillerknaprande

Idag har jag varit på apoteket och hämtat ut mitt första recept på åratal. Ovant och konstigt att vara inskriven i sjukvården, eller kanske inte direkt inskriven, men nästan. Från och med idag ska här knapras Gestapuran för att få igång mensen så att alla märkliga tester kan tas.

Egentligen är jag ganska rädd för allt vad mediciner heter, blev inte bättre nu när jag läste om biverkningarna på bipacksedeln. Så här står det:
Vanliga biverkningar är viktökning, huvudvärk, bröstspänning, ökad vätskeansamling i kroppens vävnader, nedstämdhet, illamående, vaginalblödning vid icke förväntad tidpunkt, smärtsamma menstruationer.
Mindre vanliga biverkningar är aptitändring, påverkan på leverfunktionen, acne, hudutslag, minskad sexualdrift.

Skitläskigt med andra ord, och det här är säkert bara början. Har alltid varit skeptisk till hormoner, aldrig ätit p-piller eller nåt liknande. Nu ska jag helt plötsligt göra det frivilligt. Känns stort och farligt. Vill inte gå upp i vikt, vill gå ner i vikt. Vill inte ha ont i huvudet, bli nedstämd eller få leverskador, vill inget av allt det andra heller. Vill bara ha barn. Ska det behöva vara så svårt?

2 kommentarer:

KaKi sa...

Hehe :) Eftersom vi är små knäppstyren som bestämt oss för att skita i allt vad naturlagar heter så är det nog att det ska vara så svårt... Nåt straff ska vi ju ha för att vi sätter "guds plan" ur spel:P. Någon kom på den lysande idén om heminsemination idag... Varvid han fick ett muttrande svar om att om jag nu nödvändigtvis ska blanda in folk på riktigt kan jag ju ha trevligare än vid en insemination när jag gör det. Han verkade plötsligt inse det erbjudande i hans hållning och snabbade sig att ta tillbaka *hihi, jag kan vara ooond*

Vi får nog våra underbara ungar utan inblandning av herrar (trots att de gärna blir lite förolämpade av att bli bortrationaliserade). Väntade och älskade - och utståndna pillerhelveten för att få dem :) För min del verkar det som att jag slipper piller till att börja med i alla fall. Har en snäll mens på sina exakta 28 dagar så det är ju onödigt att jävlas med den.

Nästa provstopp 31/1 - när är ditt?

nylsa sa...

haha, det var kul! Kan tänka mig att han blev lite ställd.

Har inget datum för proverna, de ska tas på CD 3 el 4, beror lite på vilken dag mensen behagar komma. Har aldrig passat in i några naturlagar men inom två veckor hoppas jag. Känns overkligt men spännande att vara på väg åt rätt håll.