fredag 23 mars 2007

Inte självklart med öppen donator

Senaste tiden har jag velat massvis om jag ska ha öppen donator eller inte. Känns som att man bör välja en öppen donator, men jag är inte säker på att jag egentligen vill det. Det är en donator och inte en pappa. Svårt tycker jag. Är rädd att donatorn kanske inte vill träffa barnet om barnet vill söka upp honom. Rädd för att det kan bli en stor besvikelse. Önskar att jag inte hade ett val. Men det har jag. Behöver inte bestämma mig än, men måste bestämma mig ett tag före den första inseminationen.

Förstår att adoptivbarn vill söka rötter, att man med ett adoptivbarn vill leta efter varje liten skärva av tidigare förflutet, men jag tycker att spermiedonation är en annan sak. Donatorn vill att barnet ska bli till, annars hade han inte donerat. Men vill han mer? Vill barnet mer? Tror inte att jag kan välja bort det, men just nu vill jag att han ska vara helt anonym. Det känns som att han har gjort sitt när han har donerat. Men så kanske inte barnet kommer känna.

Finns det någon som vet om det finns nån forskning runt det här? Vill många donatorbarn få reda på identiteten om donatorn. Hur känner de sig som inte har den möjligheten, är det viktigt för dem?

Jag sa att jag ville ha öppen donator så det kommer det nog bli, men just nu är alltså långt ifrån övertygad om att det är rätt beslut.

5 kommentarer:

KaKi sa...

Jag har också velat en del om det där - hade från början valt anonym. Övertygande argument blev slutligen något så märkligt som samhällpåverkan på barnet som du vet..

Men sedan känns det faktiskt lite märkligt att möjligheten för genetiska halvsyskon i bekanstskapen är så stor - det får mig att tveka och bli osäker... Det _kan_ ju vara helt okej, men om det är en familj man inte är så lik och vill ha en direkt relation till, måste man ha det??? Man måste ju inte ta reda på det men... Tänk om man går och undrar?

hur är praxis på Vitanova, får man reda på donatornumret där?

Skitsvårt det här

aequinoxia sa...

Jag har sett amerikansk statistik på det där, men jag minns inte var. Jag ska rota lite.

nylsa sa...

Aequinoxia, gör jättegärna det, jag vill läsa allt som går att hitta! Är grymt nyfiken.

ME, visst känns det märkligt med halvsyskon på det sättet, och eftersom det bara finns 11 öppna donatorer just nu så är risken/chansen stor. Jag frågade efter en mörk över 1.80, då fanns det bara två st att välja på. Känns spooky. Men lite lockad är jag över att hitta halvsyskon. Galen tanke. Vet inte hur Vitanova gör med donatornumret.

Anonym sa...

Jag har ett DI-barn från Vitanova. Funderade rätt mycket över helt anonym donator/identity release innan jag inseminerade och kom fram till att det inte finns ett alternativ som är bättre än det andra. Det går aldrig att veta vad som kommer att bli bäst för ett enskilt barn. Det viktigaste för barnet borde vara att man själv är trygg i sitt beslut.

Jag är lite skeptisk till den svenska modellen där man inte får någon information alls förrän barnet självt har möjlighet att få information, dvs ca 18 år senare. Men det är inte något som skulle få mig att tveka att inseminera i Sverige om jag hade den möjligheten. Så viktigt tror jag inte att det är.

Självklart kan det vara så att en viss detalj kring DI blir ett stort problem för ett visst barn. Men man vet ju inte i förväg vad den saken är. Kanske blir det så att allt som har med DI att göra är relativt okomplicerat och det är helt andra saker som barnet kommer att önska att varit annorlunda.

Två artiklar som inte riktigt handlar om det du är ute efter men som i alla fall är någonstans i närheten (abstracts med länk till hela artikeln). Om du kollar på referenser och artiklar som citerar dessa artiklar kanske du hittar bättre artiklar.

Choosing identity-release sperm donors: the parents’ perspective 13–18 years later
http://humrep.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/18/5/1115

An attempt to reconstruct children's donor concept: a comparison between children's and lesbian parents' attitudes towards donor anonymity
http://humrep.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/16/9/2019

Lycka till med ditt beslut!

nylsa sa...

Tack för länkarna Lilla My! Jag tror att du har rätt, man vet aldrig i förväg vilket barn man kommer få och inte heller vad som är rätt beslut, men nu har jag i alla fall nånstans där jag kan börja läsa på. Tack för det och grattis till ditt barn!