lördag 17 mars 2007

Äntligen mailat Vitanova

Äntligen har jag fått tummen ur och mailat Vitanova för att boka journalsamtal. Skrev att jag hoppas på att kunna göra en insemination i nästa cykel. Vet inte om det blir praktiskt möjligt, men hoppas kan man ju.

På Vitanova är det möjligt att få tillgång till öppna donatorer, alltså donatorer som barnet kan få uppgifter om när barnet är tillräckligt gammalt. Jag har velat som en galning runt det här med anonym eller öppen donator. Jag är verkligen inte intresserad av att veta vem som har donerat sperman. Är glad att det finns de som vill donera sperma, men det är en annan sak. Men nu när möjligheten finns så kan jag inte välja bort den.

Mitt kommande barn kommer alltså ha rätt att få ut uppgifter om donatorn när barnet är tillräckligt gammalt. Donatorn skriver på papper om att han är beredd att möta barnet om barnet vill. Jag är rädd för att det kan bli en stor besvikelse. Killen som donerar sperma kanske tycker att det är en bra idé nu, men tycker han det om 18-20 år? Är också rädd att barnet kommer tro på något sätt att det då finns en pappa nånstans långtbort, det är inte pappa donatorn har ställt upp på att bli, det han har gjort är donerat spermier som möjliggör för barnet att bli till. Jag tycker att det är skitsvårt, men nu har jag i alla fall bestämt mig. Jag testar med öppen donator så får vi se hur det går, måste ju bli gravid innan det finns nån anledning att oroa mig för hur donatorn kommer vara om nu barnet vill träffa honom.

Tror fortfarande inte att april blir praktiskt möjligt, men vill ändå göra journalsamtalet nu så att det inte faller på det om jag nu skulle råka vara hemma nästa ägglossning. Annars blir det maj och det är också ganska snart.

2 kommentarer:

KaKi sa...

Jag kommer kunna åka nästa cykel. Helt överväldigad av närheten. Om 45 dagar kan jag veta att jag är gravid. Det blir Diers klinik. De ska återkomma om journalsamtal nu i helgen *lätt skakad*

nylsa sa...

Oj vad roligt att höra, grattis! Det är ju riktigt riktigt snart. Spännande som attan, förstår att du känner dig skakad.

Är så glad att du pratade med Vitanova och fick reda på att det gick att köpa sperma från öppen donator en portion i taget. Stort tack för det!