lördag 10 mars 2007

Våld på internationella kvinnodagen

Träffade min älskade lillebror igår. Han berättade en skrämmande sak. En av hans kvinnliga kollegor hade kommit till jobbet med stora blåmärken i ansiktet. Hon hade haft en förklaring han inte köpte.

Efter ett tag gick han in på hennes rum och frågade hur det var, han sa att han var orolig över hur hon hade det och att han inte trodde på hennes förklaring till blåmärkena. Hon berättade direkt att det var hennes man som hade misshandlat henne och att det inte var första gången. Samtalet utspelade sig ironiskt nog på den internationella kvinnodagen.

Är glad och stolt över honom, att han vågade stå upp och visa kvinnan att han finns där, att det inte är ok och att hon måste söka hjälp. ÄR förtvivlad över att det finns så många kvinnor i hennes situation.

Min bror frågade mig om råd, han sa att han kände sig tafatt och inte visste vad mer han kunde göra för henne. Jag vet inte heller. Han hade sagt till kvinnan att han finns där för henne, gärna ställer upp och vittnar om hon vill/vågar/orkar polisanmäla misshandeln. Vad mer kan man göra? Jag föreslog att han skulle ge henne numret till kvinnojouren och ROKS och att han ska fortsätta visa att han bryr sig och finns där.

Finns det något mer han kan göra för henne? Snälla tipsa mig i så fall. Mäns våld mot kvinnor är nog väldigt mycket större än vad vi vågar se.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Blir alderles tårögd när jag läser din berättelse. Både av ilska och förtvivlan inför allt detta våld mot oss kvinnor och inför din brors fina agerande, du ska verkligen vara stolt över han. Tänk om fler kunde agera medmänniska lite oftare(både män o kvinnor) varför blundar vi hellre än sträcker ut en hjälpande hand..
Många kramar till dig Sara, hoppas din resa varit bra

Anonym sa...

Det som förenar alla män som slår kvinnor är att de tycker att de har rätt att göra det. Punkt. Alltså är de inte så mottagliga för terapi eller annan "anger management". Att han inte längre undviker att lämna synliga märken betyder nog att det inte är så jättelångt kvar tills han dödar henne. Jag tror att det enda sättet att få dessa män att sluta slåss är att ge dem ett tillräckligt starkt skäl för att göra det. Att helt enkelt hitta det som är så viktigt att det är värt mer än att få slåss och hota med att ta ifrån honom det. Jag tycker att din bror ska åka hem till honom, ensam eller ännu bättre tillsammans med andra män som våldsmannen känner och vill bli respekterad av, och helt enkelt tala om att om han slår henne en enda gång till blir han totalt och slutgiltigt utesluten ur sitt sociala (manliga) sammanhang. Borde skaka om honom ordentligt.
//Linda, du kan nog gissa vilken :)

nylsa sa...

Klart jag kan gissa vilken Linda ;-) och bra förslag, ska ringa brodern och föreslå det. Kanske kan hjälpa. Vad jag förstod så höll de på att skilja sig, men det finns ju inget som säger att misshandeln blir mindre när hon lämnar honom. Tror att du har rätt i att han inte är långt från gränsen att döda henne när han inte längre bryr sig om ifall misshandeln syns. Blir så jävla förbannad.

Erika, visst är det så, både män och kvinnor måste stå upp mot våldet. Men jag tycker att det är dags att männen börjar ta ett större ansvar på många plan. Även när det gäller det manliga våldet.