onsdag 7 maj 2008

Glömska jag - långt och rörigt

Hade tänkt ringa dr Gyn idag, men hela förmiddagen rann iväg och nu är telefontiden slut. Får försöka vara mindre glömsk imorgon, men kanske någon av er vet hur det funkar?

Kör långa protokollet och vanligtvis sprayar man i ca två veckor för nedreglering, får en fejkad mens, gör en kontroll att man är nedreglerad och får sen klartecken för att kunna börja stimuleringsfasen med sprutorna.

Har för mig att jag har hört att man kan förlänga sprayandet ett par dagar och hade tänkt göra det eftersom jag har en resa jag inte kan flytta på, men nu börjar jag undra om jag verkligen kan förlänga sprayandet. Är på spraydag 9 idag, fick blödningen redan igår. Har sen tidigare bokat nedregleringskontroll på onsdag om en vecka, då har jag alltså sprayat drygt två veckor. Tänkte sen vänta med att börja med sprutorna ett par dagar till, men nu börjar jag undra.

Kan det vara farligt/negativt/fertilitetsdåligt att vara nedreglerad för länge? Som jag har förstått dr Gyn så ska det inte vara någon fara, men jag är inte säker på att jag minns rätt. Har för mig att han sa att det enda som händer är att man kan få en lång mens eftersom man inte har något aktivt östrogen som sätter igång en ny cykel. Eftersom jag redan nu blöder så kanske det blir väl länge? Vill egentligen börja spruta direkt, men eftersom jag är ny på jobbet så kan jag inte styra allt som jag vill...

Sist var jag på mätning dag 5, 8 och 10, tog äl-sprutan dag 11 och äp dag 13. Den gången kom dr Gyn och hans fru in extra och jobbade helg eftersom jag var ute och reste dag 6 och 7, kan knappast förvänta mig att de ska göra det igen. Dessutom blev det en rysare eftersom jag fastnade på en flygplats mångamånga mil hemifrån pga trasigt flygplan, sånt vill jag inte vara med om igen.

Enligt schemat borde jag börja spruta på onsdag, i så fall är jag bortrest dag 9-10 och 11-12 blir helg, tror inte att det är nåt bra, eller så är det helt ok om allt ser bra ut dag 8, men dag 8 kan vara för tidigt för att säga något om när det verkligen är dags, i så fall kommer han vilja att jag kommer på fredagen dag 10 och det kan jag inte eftersom jag inte är i sthlm då.

Mitt andra alternativ är att sprutandet förskjuts 4-5 dagar så att dag 9-10 blir på måndagen, vore perfekt om det inte är så att kroppen tänker turboproducera den här gången. Har ju blivit ordinerad höjd gonal f-dos så det finns inget alls som säger att det kommer vara som det var förra gången.

Blir knäpp när jag bläddrar fram och tillbaka mellan dagarna. Måste så klart prata med dr Gyn och se vad han säger men undrar ändå om någon vet, är det farligt att vara nedreglerad ett par dagar extra?

Självklart skulle det bästa alternativet vara att skita i resan to-fre, men om jag ska vara ledig veckan efter för att åka till Danmark så blir inte det något bra.

5 kommentarer:

Åsa sa...

Det jag fått veta är att man kan spraya hur länge som helst utan att det påverkar negativt. Det är med sprayningen man reglerar om kliniken har öppet etc för väl med sprutorna så kan man inte styra så mycket. Så jag tror det går jättebra att du sprayar på några dagar. Min klinik säger för övrigt att man ska spraya i minst tre veckor - oavsett. Det är skumt!

nylsa sa...

Tack, vad skönt att höra. Har precis mailat min Gyn och hoppas att han håller med.
Några tre veckor sprayade inte jag förra gången, märklig regel, men just nu skulle det passa mig strålande!

Unknown sa...

Vilken tur att Åsa har svarat. Hoppas det går bra nu! Håller tummarna.

Pippigull sa...

Jag har sprayat några dagar extra (den ggn jag blev gravid) för att kunna vara med på ett viktigt möte på jobbet.... det gick bra!

Så det ska inte vara ngt problem :)

Anonym sa...

Håller med ovanstående skribenter - det är ingen fara att spraya längre! Jag vet om fall där man sprayat i flera månader faktiskt.