torsdag 17 januari 2008

Jobböverlämning och IVF-schema

Väntar fortfarande ivrigt på behandlingsschemat från kliniken. Recepten har jag redan fått från dr Gyn, gissar att han har flera som går på samma klinik för han brydde sig inte om att vänta på att få recepten från kliniken och översätta dem, skickade väl standardrecept kan jag tänka mig. Får se om de stämmer med vad kliniken skickar...

Men nu har så klart ett nytt problem dykt upp. Tröttsamt att inget nånsin kan få vara enkelt. Tyckte först att det var så bra och smidigt att jag skulle kunna göra den första IVF:en under mina sista två månader av min uppsägningstid, inbillade mig att jag skulle få det lite lugnare och att det kanske till och med skulle kunna bli lite semester. Så blev det inte.

Har fått i uppdrag att göra ett schema för överlämningen på gamla jobbet. Låter ju inte som nåt stort problem, förutom att min efterträdare sitter i Tyskland och jag finns i Sverige. I Sverige finns även dr Gyn och det är där jag måste vara för att kunna göra VUL.

Jag måste boka in minst två tysklandsresor, en ungernresa och en brysselresa de närmaste två månaderna. Dessutom måste jag boka in ett par dagar när efterträdaren kan komma hit till Sverige. Hur ska jag kunna boka in det samtidigt som jag ska göra det långa protokollet med alla VUL? Vill verkligen inte vänta en månad till i onödan och tänker att eftersom det är jag som ska sätta schemat och bjuda in till alla möten så kanske det går att fixa? Brysselresan kan nog vara över dagen och de övriga resorna kan vara på två-tre dagar så det är inte några särskilt långa perioder som jag behöver vara borta.

Ni som har gjort långa protokollet, tror ni att det kan gå? Borde väl funka åtminstone under nedregleringen, eller vad säger ni som vet? Prel nedregleringsstart tredje februari. Någon som minns vilka dagar ni var på VUL och kan maila det till mig? Just nu väljer jag att förtränga biverkningar och annat, vill inte vänta så jag tänker att det måste gå att få ihop. I värsta fall så får jag väl vara en grinig och sur överlämnare, de kan ju knappast sparka mig.

Att man blir gravid om man slappnar av är det ändå ingen som tror på, så jag tror inte att det borde förstöra mina chanser att jag måste hänga en hel del på flygplatser under försökandet. Däremot kanske det är knöligt med mediciner som trivs bäst i kylskåp men som måste igenom säkerhetskontroller och tullar. Försvunna incheckade resväskor har jag hört om för många gånger; förbud mot nålar i handbagage kan säkert ställa till det, men de måste ju släppa igenom en när man behöver medicin? Måste nog ringa tullen och se vad det finns för regler. Skulle inte våga checka in något så viktigt, men en liten kylväska i handbagaget kanske kan gå att få igenom säkerhetskontrollen?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har rest under nedreglering . inga problem. Dag 21 börjar den (3.e feb för dig) och typ 8-10 dagar senare får du mens och sedan kan man börja med Gonal-F kanske 10 dagar senare (jag fick dem att skjuta på min behandling 3 dagar pga viktigt möte och det funkade).

Sedan är det olika med hur man gör VUL - Sven vill nog göra 3 st iallafall - och då börjar man kanske på sprutdag 3 eller så och så två till... så det svåra med att resa är väl under de 10-12 dagar du tar gonal-f - för då ska du göra vul 2-3 ggr. Men då kan du vara hemma istället...

/A-S

nylsa sa...

Tack A-S! Om jag räknar rätt betyder det alltså att jag antagligen börjar med gonal-f 18-20 dagar efter att nedregleringen börjar? i så fall tror jag att jag precis har fått ihop ett reseschema som kan funka.

Låter betryggande att det går att skjuta på sprutorna någon dag om det krockar för mycket.

Du har nog rätt, låter bäst att skippa resorna under gonal-f-perioden med alla VUL, då slipper jag knöla med sprutor genom säkerhetskontrollen också. Nässprayen borde man väl kunna ha i handbagaget eller?

Moooi sa...

Hej Nylsa! Jag har rest med Gonal-F i handbagaget. Inga problem. Ingenting behöver ligga i kylen när man väl börjat använda det. Gonalen håller i 30 dagar utanför kylskåp (fast under 25 grader). Det är lite olika hur lång tid det tar från man börjar nedregleringen till man får sin nedregleringsblödning. För mig tog det typ 16-17 dagar har jag för mig, men för de flesta skall det ta under 10. Men det påverkar ju när man kan börja med sprutorna. Jag började båda gångerna 3 veckor efter nedregleringsstart, men de flesta kan nog börja efter 2 veckor. Det går alltid att förlänga nedregleringsperioden och skjuta upp sprutandet. VUL gjorde jag på stimuleringsdag 6 och 9. Ja just det så gjorde jag nog någon för att kolla nedreglering och att det inte bildats några cystor.
Kram

Anonym sa...

Vi brukar skicka med våra patienter ett intyg både på engelska och svenska angående Suprecur, nålar eller vad man nu har med sig på resan. Däremot vet jag inte om någon har behövt visa upp det. Själv har jag inte rest under någon av mina behandlingar. :)

nylsa sa...

Tack för tipsen Moooi och Zlemma, börjar kännas som att det nog ska kunna fungera på något sätt, trots resandet.