söndag 6 januari 2008

Vill komma igång - IVF-plan

Väntar på att få komma igång. Frustrerande att vänta. Väntar på blod för att kunna börja räkna dagar. Blod som betyder nystart, blod som betyder dag ett. Efter att så många gånger blivit besviken när mensen kommit känns det konstigt att den nu ska vara så eftertraktad. Är rastlös, vill inte vänta längre.

Att göra IVF med långa protokollet tar tid, lång tid. Om mensen kommer nu i dagarna, vilket den borde, så börjar jag med nedreglering i slutet på januari. I så fall ägnas första halvan av februari till nedreglering och andra halvan till hormonstimulering för att få äggen att växa till sig.

I början på mars blir det äggplock och förhoppningsvis insättning av ett eller två fina små toppembryon. Måste våga tro på friska embryon, är livrädd att det blir tvärtom. Kanske blir det inga ägg, eller bara konstiga missbildade ägg som vägrar att befruktas och/eller dela sig. Hoppas på friska fina embryon så klart, vågar inte riktigt tänka klart tanken om det blir motsatsen. Förtränger de läskiga tankarna så gott jag kan.

I slutet av hormonstimuleringen fyller jag år. Mina äggstockar och ägganlag fyller tyvärr också år, hela 35 år. 35 år är inte jättegammalt i fertilitetssammanhang, men ändå känns det deppigt. Chanserna att bli gravid minskar långt tidigare, riskerna för missfall, kromosommissbildningar och andra problem ökar. Är glad att jag känner flera kvinnor som är äldre än jag och som lyckats bli gravida och få barn. Vill inte vänta längre. Vill komma igång nu.

2 kommentarer:

Fertilitetsturist sa...

Friska fina embryon är det klart att det ska bli! Så spännande Nylsa, nu snart börjar det - på riktigt!!! Kram, och tack för alla siffror på lördagskvällen! ;-)

Anonym sa...

Hej Nylsa! Har hittat til din blogg pga fotbollsfruns idiotkrönika, så något gott förde den iaf med sig. Jag har genomgått en IVF-behandling och blev gravid på andra försöket, då 38 år gammal. Så oroa dig inte, det kommer säkert att gå jättebra för dig!
Önskar dig allt gott,
Maria Ohlsson