onsdag 2 januari 2008

Påven menar att jag försvårar för freden?

Läser att påven har uttalat sig igen. Väldigt ovanligt att han och jag tycker lika, det gör vi inte heller den här gången. Nu är jag och mina femmissystrar och alla andra som lever utanför normen tydligen ett hot mot en kommande världsfred också.

Påven förklarade för folksamlingen att en traditionell familj, med en mamma och en pappa, var nyckeln till världsfred och att institutionen var ”outbytbar”.
– Det finns en direkt koppling mellan familj och världsfred. De som är emot den konstellationen – även omedvetet – försvårar för fred, sa påven, uppger AP.


Själv förstår jag inte riktigt hur den heterosexuella kärnfamiljen skulle kunna vara nyckeln till världsfred. Själv är jag inte direkt emot denna konstellation, jag tror bara inte att den kan vara det enda rätta och allena rådande, men jag tolkar det som att jag alltså omedvetet försvårar för freden. Förlåt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha - vilken komisk gammal gubbe - är som du - tycker sällan lika som honom. (hellre AIDS epedemier än att man skulle kunna tillåta kondomer till exempel...)

Spännande att det skulle vara brist på hetrosexuella familjevärderingar som står bakom alla krig - Irakkriget kanske? Upploppen i Kenya just nu? Andra Världskriget - det var en massa HBT-galningar som staratde det - det kommer man ju ihåg från historie-lektionerna.

Tur att det är kategoriska fördömanden som hans som ska rädda världen - jag hade alltid trott att det var kärlek och respekt för medmänniskor - alla medmänniskor oavsett ras, religion, kön, sexuell orientering eller familjekonstellation - som skulle göra oss mindre aggresiva och mer fredliga.

Tur att påven, ledare för 100-tals miljoner människor och Guds sändebud på jorden, nu satt ner foten och fått mig att förstå hur naiv jag varit.

/A-S

Storkenflyger sa...

Påven själv lever inte som han lär. Bor med massa gubbar i Vatikanstaten, ogift och barnlös. HUM.