söndag 27 januari 2008

trepack eller inte?

Har hela tiden tänkt att jag ska köpa ett trepack IVF:er, men har börjat undra. Kanske borde jag börja med ett försök och beroende på resultat se hur jag ska gå vidare.

Bästa scenariot vore så klart att jag blev gravid och att allt var frid och fröjd och att inga fler försök behövdes. Sämsta scenariot vore att det inte blev några ägg, eller att alla ägg visade sig vara missbildade och hopplösa, att jag liksom fick en dom på kommande IVF:er, att det skulle visa sig meningslöst.

Troligaste är väl att det blir nånstans mittemellan, och i så fall är det säkert vettigt med ett trepack. Ändå vill jag nog se det här första försöket som ett test av mina chanser. Om allt ser vettigt ut men jag ändå inte blir gravid kanske jag ska satsa på trepacket, men jag vill nog börja med bara ett försök.

Mentalt har jag av någon konstig anledning ställt in mig på sex försök, sex IVF:er är många, har jag inte blivit gravid då så får jag nog inse att det kanske är så att graviditet och jag inte hör ihop. Att jag i så fall får se om det finns andra vägar jag kan gå, men tills dess så väljer jag att hoppas på att IVF ska visa sig vara min väg.

9 kommentarer:

Anonym sa...

På sajten "Villhabarn" säger en IVF-läkare att oddsen är goda upp till sex försök men inte därefter.
(Undrar om man tänker färskförsök varje gång då eller om det kan ingå även frysta i de sex??)

Har även läst att efter tre-fyra försök har 70% blivit gravida och fött barn. Det är ju lite riktmärken.

Man får väl också resonera med sin doktor och se vad han anser om ens fortsatta odds när man gjort några st(eller efter första gången)

Moooi sa...

Ta ett tre-pack! (om du har råd) Det kommer kännas jätteskönt om du inte lyckas på första försöket, och lyckas du så kommer du ändå skita i att du har lagt ut 25000 i onödan. Första IVF-försöket måste ändå ses som ett litet experiment där man testar medicinering osv.

Moooi sa...

Hann inte läsa ditt tidigare inlägg där du känner dig så positiv och optimistisk innan jag skrev min kommentar. Inte meningen att vara neggig hoppas jag du förstår.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag tycker att det låter klokt att göra ett försök först.

Det är ganska goda chanser att lyckas på första försöket faktiskt.

Sen så tänker jag att det känns som att det kommer att bli förändringar här i Sverige snart? Och då är det kanske inte så kul att vara bunden till en klinik i Danmark näår du skulle kunna göra allt här hemma. Men det är kanske bara jag som är överoptimistisk?

nylsa sa...

Lisa, jag ska kolla artikeln, tack för tipset!

Moooi, inte lät du negativ, tror egentligen att du har helt rätt, men just idag känns det bäst att börja med ett försök, inga riktigt rationella anledningar, och jag kanske ändrar mig...

Kattmamman, goda chanser låter bra, gillar att höra sånt just idag!

Jag tror att det blir förändring i Sverige, men jag tror att det kommer ta tid och jag tror att det kommer bli minst lika långa (om inte längre) köer för oss precis som för alla andra. Så även om jag verkligen hoppas på förändring så tror jag att jag kommer få fortsätta försöka utomlands. Fast en förändring av lagstiftningen vore självklart ändå välkommen av massa olika anledningar.

Anonym sa...

http://www.villhabarn.com/mammaefter35.html

Anonym sa...

Jag tycker ett försök innan trepack låter bra MEN får man göra såi DK? I Falun (som jag kollar på)får man bara köpa trepack OM man ALDRIG gjort IVF tidigare.

Tror som jag sade igår att detta är din grej. Du kommer ingalunda behöva 6 försök.

Anonym sa...

jag skulle ta tre-pack - för att slippa ångesten i att bestämma om nästa försök.

på ett trepack har du en hygglig chans att bli gravid och det är ganska skänt att pytsa in pengarna för en hyfsad chanspå en gång...

(tycker jag iallafall som hatat att betala in räkningar på misslyckade försök gång eter gång... bättre att betala innan med HOPP)

men jag känner på mig att det kommer att lyckas för dig - det är din tur :)

nylsa sa...

Tack allihop för pepp och kommentarer. Ska höra vad dr Gyn och kliniken säger om trepack vs ett försök. Tror egentligen att det är lika bra att jag tar ett trepack, men ändå finns det nån känsla som gör att jag skulle vilja börja med ett.

I det stora hela känns det ändå som ett rätt litet beslut bland alla de stora. Glad att jag har kommit till beslutet att det är dags att komma igång i alla fall.