lördag 5 januari 2008

Partier/politiker för och emot lagändring

Funderar på om det kommer bli någon lagändring gällande singelinsemination/IVF inom hyfsat överskådlig tid eller om det kommer dröja. Är det någon som har koll på hur de olika politikerna och partierna ställer sig inför en ev lagändring gällande insemination och IVF för oss på hemmaplan?

Expressen skrev för ett par veckor sen att de trodde på lagändring under 2008, det gör inte jag även om jag skulle bli glad om jag har fel så klart. De gjorde också en sammanställning över hur de olika partierna ställer sig, men jag undrar om den är korrekt.

Som jag har förstått det har vänsterpartiet beslutat att de som parti är för en lagändring, tror att miljöpartiet har gjort detsamma. Men hur är det med resten?

I artikeln lät det som att Ylva Johansson tänker verka för en lagändring, och att det betyder att hela partiet tagit ställning? Är det sant, skulle hela s rösta för?

Kristdemokraterna är så klart emot fortfarande och moderaterna som parti är också emot enligt Expressen. Tror att det finns enskilda ledamöter inom moderaterna som är på vår sida, men vet inte hur många.

Folkpartiet har en del politiker som har uttalat sig positivt, men har de tagit ställning som parti? Centern, har nån därifrån sagt något? Enligt sammanställningen är båda partierna för en förändring, är det sant? Någon som är insatt och vet?

Själv har jag svårt att tro att borgarna kommer köra över kd i den här frågan, tror inte att de tycker att frågan är tillräckligt viktig för att orsaka splittring, men jag hoppas att jag har fel. Tror ni på att det kan bli ett beslut över blockgränserna?

Är fortfarande arg och besviken på att sossarna, vänstern och miljöpartiet inte gjorde något för en lagändring när de var i majoritet och hade alla möjligheter att förändra.

2 kommentarer:

Fertilitetsturist sa...

Jag vet verkligen inte vad jag ska tro i den här frågan (- ja, faktiskt nästan inte i någon politisk fråga alls just nu!)
Hur det än blir med ensamståendeinsemination så lär det bli dyrt och/eller kräva en evighet i kö, så att jag för min del redan är för gammal om jag alls skulle komma ifråga...
Jag tror helt klart på en lagändring, men när och under vilka villkor, det är högst oklart... Men visst måste vi hoppas på att sunt förnuft får bestämma...

Pippigull sa...

Ja jag kommer ihåg hur s,v och mp svarade på mail precis efter det tappat makten "vi är för men inte aliansen".... lätt som en plättt att skylla på anddra när man haft 12 år på sig själv att ta tag i situationen....

Att kd skulle ändra sig känns ju otroligt - men en majoritet kan ju bestämma - så de behöver inte vara med... men de kan ju se till att frågan inte kommer på bordet för omröstning ens en gång.

Fördelen med om detta blir tillåtet i Sverige - trots köer och det faktum att de säkert kommer att ha en maxålder på 38 eller 39 - är att det kan bli lättare att få bra hjälp hos fertilitetsexperter - även om man kanske väljer att betala för att komma före kön i Sverige (eller åka utomlands).

Men den där artikeln i Expressen har jag personligen mest sett som kuriosa - det har itne stått i någon mer seriös tidning och det stod där mitt i nyhetstorkan - så det är nog inte så säkert :(

/A-S