onsdag 2 januari 2008

Surrogatmödrar i Indien

I vanliga fall är jag positivt inställd till surrogatmödraskap och tror att det kan vara en bra lösning för vissa människor, åtminstone när bägge parter är helt överens om vad som gäller. Samtidigt är det svårt, jag tror att det väldigt lätt blir ett utnyttjande där någon, oftast en fattig kvinna, betalas för att bära någon annans barn.

När jag läste om de här surrogatmödrarna i Indien blev jag skrämd. Världen är orättvis och ojämlik, inget nytt med det även om det så klart är fruktansvärt i sig. Men att rika västerlänningar åker till Indien och betalar motsvarande 15 indiska årslöner för att få en kvinna att vara gravid åt dem, då blir det rejält problematiskt och svårt att förhålla sig till.

Var går gränsen, är surrogatmödraskap alltid ett utnyttjande av fattiga kvinnor eller kan det vara byggt på andra grunder? Jag tror och hoppas att det kan göras mindre exploaterande än så här, men hur då?

Inga kommentarer: