fredag 25 januari 2008

Olika besked - hjälp!

Pratade med dr Gyns sköterska och tillika fru igår. Enligt kliniken ska jag göra VUL innan jag börjar nedregleringen, det tyckte inte sköterskan alls att jag behövde. Hon sa att jag skulle komma och undersöka om jag var nedreglerad efter ca 14 dagar och innan dess fanns ingen anledning att undersöka något.

På mitt danska stimulationsschema står det att jag ska ta "1x3 pust dagligt", med ca 8 timmars intervall. Enligt sköterskan skulle jag ta två st morgon och två st kväll. Blir förvirrad och stressad av motstridiga besked. Hade det varit dr Gyn hade jag litat på honom fullständigt, men hans virriga fru som känns mer och mer förvirrad för varje dag känns svårare att lita på. Måste nog ringa igen och få prata med dr Gyn tror jag. Ska börja spraya om en vecka, så det är ingen panik än egentligen.

Ni som har gjort långa protokollet, har ni gjort VUL innan ni har börjat spraya? Kan det vara farligt att låta bli? Känns som att jag har gjort tusen VUL och de har aldrig hittat något konstigt, så det känns inte så farligt att låta bli nu. Har ni sprayat 2x2 eller 1x3 eller på något annat sätt?

Och ni som går till dr Gyn, tror ni att IL har virrat till det eller är det så här han brukar säga? Tyvärr är han ju inte bäst på att svara på mail så jag funderar på att posta protokollet, maila frågor och sen ringa och be om ett telefonmöte. Fixar inte olika besked nu, vill bara veta hur jag ska göra. Vill att något ska vara enkelt.

Uppdatering, det är Synarela jag har fått som nedregleringsspray, inser nu att vilket preparat som används kan påverka när och hur ofta man ska spraya. Tack Tingeling, hade inte tänkt på att det kunde vara olika med olika mediciner.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har INTE gjort långa protokollet men hade också problem med IL:s besked som gick stick i stäv med Finlandsdoktorns, t ex tyckte hon inte att jag behövde kolla äggblåsorna de dagar finlandsdoktorn gett order om det och att jag skulle ta ägglossningssprutan på morgonen istf på kvällen- minst sagt jobbigt. Även Sven hade olika åsikter men han är ju lite mer flexibel och mer medgörlig vad gäller tider än I.

Jag bestämde mig för att följa finlandsdoktorns råd och tjatade mig till VUL de dagar jag behövde (hade lite tur också att det inte blev så många dagar i slutändan som jag trott)

Detta är nackdelen med att vara beroende av två kliniker (där den ena dessutom inte alltid har öppet när man behöver komma)

Tingeling sa...

Jag har inte gjort vul före jag börjat spraya, däremot efter att jag sprayat ett tag! Jag har redan förträngt lite hur jag sprayade, men det står i bloggen..ska kolla vid tillfälle. Tror att jag med Suprecur sprayade 4 ggr/dag och med Synarela 2 ggr/dag men är inte helt säker.. Ska checka och återkomma.

Anonym sa...

Vul innan start av ivf är till för att kolla så att allt ser ok ut, dvs inga cystor eller dyligt som kan blossa upp ifall man börjar medicinera. Hur många pusts av sprayen du ska ta, kommer att stå på flaskan du hämtar ut på apoteket. Jag tror 2*2 kan vara helt rätt, men vet sedan tidigare att syster Gyn kan snurra till det.

Moooi sa...

Hej Nylsa. Jag hade också 1*3 pust om dagen från min danska doktor, de verkar köra med lite lägre dos där, och jag följde deras rekommendation. Det är för att man inte skall bli hårdare nedreglerad än nödvändigt. Gjorde inget VUL innan sprejstart, jag gjorde ett efter ett par veckor när jag inte fått min nedregleringsblödning, detta för att kolla evt cystbildning. Det var ganska skönt att ha detta inplanerat faktiskt, så be om en tid 2 veckor efter sprejstart, oavsett om du fått din blödning eller inte. Tror inte du behöver ett första vul om du inte brukar få cystor. Däremot vill Dr Gyn göra fler vul under stimuleringen än vad danmarksdoktorn säger och det är ju bra.
Lycka till!

nylsa sa...

Tack allihop för era kommentarer, så skönt att kunna få snabba svar här när kliniker/gynekologer tycker olika. Känns ok att hoppa över VUL inför sprayningen, har bokat ett VUL drygt 14 dagar efter att jag börjar.

Ska ringa dr Gyn men tror att jag ska följa hans rekommendation med 2x2 eftersom han alltid säger att jag är farligt lättstimulerad kanske det är bra att vara ordentligt nedreglerad? Har en vecka kvar innan spraystart så jag ska nog lyckas få tag på honom.

Gärna fler svar om någon har tips eller andra erfarenheter.