måndag 19 februari 2007

Domen = PCO

Visste nog om det redan, har i alla fall befarat det. NU har jag det på pränt, det är PCO jag har, polycystiska ovarier tror jag det heter på svenska. Alltså äggstockar som producerar ägg, men inte hormoner som varje månad bestämmer att ett ägg ska bli moget. Går runt och bär på en massa halvmogna ägg med andra ord.

Gynekologen var kolugn som vanligt. Ingen fara sa han, vi fixar det här. De flesta med PCO klarar ändå av att bli gravida genom insemination, behövs "bara" lite hormoner och annat, och annars kommer du nog svara bra på IVF-stimuleringen.

Jaha, att jag är rädd för mediciner, läkare och annat, det hjälper mig knappast nu. Sitter här med en massa olika recept och remiss för ytterligare provsvar. Är förvirrad men väldigt glad att jag har en gynekolog som verkar veta vad han pratar om. Att han är erfaren, att han har varit med förr. Enormt glad att han inte sa - men vad intressant, det har jag aldrig sett förut (som min mamma fick höra när hon skulle föda mig...).

Blev ännu mer förvånad när han sa att det fanns möjligheter för mig att åka på insemination redan nästa cykel. Blir stressad, hade ju tänkt vänta till maj. Han sa: det är lika bra att åka så fort det ser bra ut, varför kasta bort ett bra ägg? Jag blev ställd. Tänk om jag är ute och reser då, tänk om jag inte har råd, tänk om...

Träffade min kloke lillebror efter jobbet. Han var helt på gyns sida. Kanske är dags att planera mitt liv efter vad jag vill, inte efter vad jobbet och nån eventuell karriär vill. Jag kanske måste fundera på vad som är viktigast.

Så det ska jag göra nu, fundera alltså. ÄR glad att jag fått svar, även om det blev det svar jag befarade. Är också glad att det finns nåt man kan göra. Mitt problem är inte brist på ägg, mitt problem är inte livmodern. Mitt problem är att kroppen inte klarar av att få ett ägg att mogna och släppa, mot detta finns det bot.

Konstig bonus. Gynekologen tyckte inte att det var ett dugg konstigt att jag inte klarat av att gå ned i vikt. Enligt honom hänger det ihop med mina tiltade hormoner och därmed tiltade insulinupptagning. Han hävdar att jag kommer märka stor skillnad efter att ha medicinerat ett kort tag, att kilona kommer bli mindre efterhängsna och att jag inte är en människa med ovanligt dålig karaktär, bara ovanligt dåliga hormonvärden. Gillar honom extra mycket på grund av den kommentaren.

5 kommentarer:

KaKi sa...

Ja du... Då blir vi mer synkade än du förväntat :P Fast det verkar ju som om jag skulle halka efter lite då :)

Okej - det var inte hela världen. Du har ju ändå fördelen av att vara kontrollerad i förväg och inte bli besviken över att ha rumlat om i sänghalmen som en tok utan resultat

Det här kommer att gå fint. Lite pillerknaper är bebis värd.

Jag undrar bara hur du anade dig till detta - blir lite orolig för mina provsvar nu...

nylsa sa...

Jo du, vi verkar bli synkade, kul tycker jag! Hoppas bara att vi kan synka en träff ocskå så att vi får ses nångång.

Utan att vara alltför privat kan jag väl säga att jag har alla klassiska symotom, oregelbunden mens, övervikt - framförallt tjock mage utan att leva vedervärdigt onyttigt samt mer kroppshår än snittkvinnan. Berättar gärna mer, men då får vi skriva privat.

Kram

Storkenflyger sa...

Detta kommer att gå som dunder och snus!

Ska du åka denna cykel? Går det rent praktiskt?

storkis på paus

Anonym sa...

Nu funkar det att komma in här och kommentera! Om inte du har gjort ngn ändring så berodde felet nog snarare på den datorn jag satt vid. Är tbx vid min egna nu :-)

Så nu har du äntligen fått ditt besked. Då var det ju precis som du själv trodde. Synd men samtidigt måste det kännas bra att veta vad som var fel och som du skriver skönt att det är lätt åtgärdat. +bonus = grejt som bara den, mirakelbantningskur nästa :-)
Men jag måste erkänna att det låter som mycket att tänka på i mina öron.
Men fatta att du inom en väldigt snar framtid kan vara gravid!!!!!
Jag hoppas du får chansen att åka så fort som möjligt.
Lycka till nu, kör så det ryker här ska det tillverkas bebis
KRAM Erika

nylsa sa...

Storken: Näe inte i den här cykeln, då borde jag åkt igår men ägget fanns inte, bara en massa små halvmogna. Kanske nästa cykel, men jag vet ärligt talat inte om jag är beredd. Ska försöka fixa det men är inte säker. Måste vara på rätt kontinent i alla fall.

Erika: kul att det funkade, jag har inte ändrat något så det kanske handlade om datorn.

Beskedet känns både positivt och negativt, men eftersom jag har misstänkt det så känns det skönt att få det bekräftat.

Vet bara inte hur jag ska hantera mina icke-kvinnliga sidor, beror det bara på för mycket testosteron eller är det jag? Eller är det det som är jag, är det skitsamma? Har fått många nya tankar, svårt men spännande. Ska blogga om det när jag har tänkt lite mer klart.

Kram till er som kommenterar, gillar att få respons. Skönt att se att någon läser och bryr sig.