fredag 9 februari 2007

Kinaresor

Tänkte länge att jag skulle adoptera. Nu känns det bra med att försöka bli gravid men står kvar i köerna och hoppas fortfarande att det kanske blir av. Lagom till att Kina nu har stängt för singeladoption kommer jag åka till Kina i jobbet. Känns konstigt. När jag tog jobbet som innehåller Kinaresor visste jag inte att det skulle bli tvärkört från Kina, även om jag redan då hade börjat fundera på att försöka biovägen först.

Har varit arg och ledsen sen Kinaadoptionerna stoppades. Inte för att det handlar om just Kina utan för att det gör att det kommer ta så mycket längre tid för alla singlar som väntar. Kan på sätt och vis förstå att det är lätt att välja bort singlar om man vill minska antalet adoptionssökande, och de väljer bort en hel del andra också. Vill inte ta mig rätten att säga att jag tycker att de gör fel, de har all rätt att bestämma sina regler. Men ledsen blir jag ändå. Själv var jag mest inställd på Etiopien eller Indien. Vet inte riktigt varför.

Absurt att det är just Kina jag kommer åka till nu. Landet som inte vill ha mig som förälder. Undrar hur det kommer kännas. Undrar om det kommer finnas adoptivfamiljer på planet. Har inte insett det tidigare, men jag tror att det kommer kännas jobbigt.

Det är förresten inte bara Kina som inte vill att jag ska bli förälder. Sverige tillåter fortfarande inte insemination eller IVF för singlar. Vi måste åka utomlands. Absurt. Inget lär hända nu när vi har en kristdemokrat som socialminister, men tror inte att det hade gjort nån skillnad med andra politiker heller. Sossarna hade många år på sig att ändra reglerna, de gjorde nada. Känner mig sviken.