onsdag 21 februari 2007

Pillertrillaren

Idag har jag burit hem fler piller från apoteket än jag har ätit i hela mitt liv. Känns konstigt. Nu har jag inte ätit så mycket mediciner innan så det säger nog inte så mycket, men för mig var det ett stort steg att lägga upp alla recepten på apoteksdisken och på så sätt sätta igång allt.

Kommer snart börja äta Metformin Teva som ska hjälpa kroppen hantera insulinet bättre. Tydligen är det egentligen en diabetesmedicin och det är detta magiska preparat som samtidigt kan ha den fina verkan att jag tappar ett par kilon. Funderar på om jag ska försöka med en GI-diet samtidigt, tydligen effektivt vid PCO och kan hjälpa mot graviditetsdiabetes har jag hört.

Ännu en omgång gestapuran ska också ätas, för att få de omogna äggen att släppa så att en ny cykel med ett stort fint ägg kan påbörjas.

När den cykeln kommit igång ska jag också stoppa i mig pergotime för att stimulera nästa ägglossning (eller snarare äggtillväxt tror jag).

Känner mig som ett medicinskt försöksobjekt, men vet egentligen att allt är testat och utvärderat sen länge. Gillar inte att stoppa i mig hormoner och konstiga saker. Känner mig nervös, kommer lusläsa bipacksedlarna och frossa i eventuella biverkningar, men mest är jag glad över att det finns hjälp att få.

Som bonus på hela pillertrillandet insåg jag att det är hög tid att börja stoppa i mig vitaminer och framför allt folsyra, nu är även det inhandlat.

6 kommentarer:

Storkenflyger sa...

Underbart. Nu är du på G!

Anonym sa...

Grattis nu rullar stenen......
Kramar Erika

Anonym sa...

Nu är du igång :) Och även om det är skrämmande är det inte så lite faschinerande vad lla de där små pillren kan göra med en. just de här pillren kan skapa mirakel!

/ME

nylsa sa...

Tack alla tre! känns faktiskt bra att ha blivit pillerknapare. Blir verkligare på nåt sätt. Men lite läskigt ändå.

Jo sa...

Kommenterar förra inlägget också här.
PCO har jag med, och fött barn har jag. Det går!!
Nu har du ju koll, och hjälp. Hoppas att det funkar snabbt.
Kram och lycka till.

nylsa sa...

Blir så glad när jag har pco:are som fått barn, Känns så skönt att höra.

Tack och kram!