lördag 10 februari 2007

Öppen donator

Läste precis hos Storken flyger att man inte får ha öppen donator vid IVF. Förstår inte varför, tycker att det låter helt absurt. Om det nu är möjligt att få tillgång till en öppen donator vid insemination, varför ska man då inte få använda samma spermier till IVF? Öppen donator betyder att barnet har rätt att få reda på namn och en del andra uppgifter om donatorn när barnet är tillräckligt gammalt. Mamman har inte tillgång till uppgifterna.

Har ganska nyligen bestämt mig för att jag vill använda mig av en öppen donator vid mina inseminationer. Har också funderat på att gå på IVF direkt, eftersom jag misstänker att något kommer vara galet med mina hormoner och konstiga menscykler.

För egen del bryr jag mig inte om vem donatorn är, men när det finns möjlighet att välja en donator som barnet kan ta kontakt med i vuxen ålder så känns det dumt att välja bort den möjligheten. Nu verkar det alltså som att jag gör det, väljer bort möjligheten alltså, om jag väljer IVF. (Läste om och måste påpeka att jag faktiskt bryr mig om donatorn, är glad att det finns de som vill ställa upp och hjälpa till. Menar snarare att det för mig inte är viktigt VEM han är, han har inte gjort det för att bli pappa, det är inte någon jag ska ha en kärleksrelation med, det är någon som hjälper till och för det är jag tacksam.)

Blir så frustrerad över denna djungel av regler och förbud. Jag vill att Sverige ska tillåta mig att bli inseminerad och om så behövs få hjälp med IVF, vill slippa bli diskriminerad av det land jag lever i. Jag vill få möjlighet att välja en öppen donator till mitt barn. Jag vill inte bli diskriminerad av mitt land eller mina grannländer (eller några adoptionsländer) för att jag vill bli mamma.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan ha öppen donator i Riga vid IVF - om du importerar din egen donator. (det har jag gjort)

I Finland kommer det att bli obligatoriskt med öppen donator - jag vet ej när men kontakta någon Finsk klinik och fråga.

Öppen donator känns vktigt just nu för mig - men när jag funderar på valen så inser jag att anonym är ändå bättre ingen donator. Om Danmark är viktigt för dig som IVF land så kommer du nog att kunna försvara både för dig och dit barn om det valet!

KaKi sa...

Anledningen är att det egentligen är förbjudet med öppen donator i Danmark - men att förbudet endast omfattar läkare. Det gör att stork kan använda sig av öppna donatorer, men inte andra kliniker med läkare (DF, Trianglen etc) och IVF utförs av läkare.

Jag har nu valt att gå till DF, varför mitt val blir anonym donator redan från insemination.

nylsa sa...

Tack för upplysningarna! Då fick jag lite till att fundera på nu då. Öppen donator i Finland låter onekligen som ett bra alternaitv för mig. Ska surfa runt och se vad jag hittar.