söndag 25 februari 2007

Välja klinik

Har en skön slapp hemmasöndag idag och tänkte att den kunde användas till att välja vilken klinik jag ska satsa på. Börjar alltså äntligen bli dags för nästa steg.

Eftersom landet jag bor i inte tycker att det är en bra idé med insemination för ensamstående måste jag som bekant söka mig utomlands. Bor man i Stockholm är alla utomlands ganska långt borta. Har velat mellan Danmark och Finland men har bestämt mig för att Danmark känns bättre och enklare. Var Malmöbo under sju år på 90-talet så Köpenhamn känns mer hemma än Helsingfors, dessutom har jag kvar vänner som jag kan bo hos i Malmö, känner ingen i hela Finland vad jag vet.

Som jag har förstått det kan både Vitanova och Storkkliniken erbjuda donator med ID-release, men klinikerna med läkare som Dansk fertilitesklinik får enbart använda anonym sperma. Är det så eller har jag misförstått något?

Eftersom jag helst vill ha en sk känd donator så blir det alltså inte Dansk fertilitetsklinik. Samtidigt som det skulle kännas tryggare att gå till en klinik som har läkare, som kan göra VUL, som också kan IVF. Antar att jag får ställa in mig på att byta klinik om det inte funkar efter några försök.

Finns det några skillnader mellan Vitanova och Stork som jag borde ta med i beräkningarna? Just nu lutar det åt Vitanova, men jag har egentligen inga argument för att Vitanova skulle vara bättre än Stork.

Finns det någon annan klinik jag borde titta på? Behöver tips och råd, känns som ett sort beslut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Nylsa,
som jag förstått det får inte läkare hantera "känd donatorsperma" i Danmark. Den regeln kan gås runt genom att du själv får hämta sperman direkt från Scandinavian spermbank, som troligen är leverantör till alla klinikerna.