söndag 3 juni 2007

Vikt och graviditetsönskan

Jag väger för mycket. Det har jag gjort länge, åtminstone de senaste 10 åren. Funderar på hur mycket det spelar in, hur mycket jag kan skylla mina misslyckanden på det. Tror att det hjälper att gå ner i vikt, på samma sätt som jag tror att överdrivet intag av nikotin, koffein och alkohol försvårar för en att bli gravid. Det svåra är att veta hur hälsosam man ska behöva vara. Helt utan kaffe överlever jag inte.

BMI är väl ingen fantastiskt vetenskap, men det enda mått jag känner till som man enkelt kan räkna ut hemma. Normalviktig är mellan 20-25 som jag har förstått. Inte ofta jag verkligen eftersträvar att vara normal, men nu ska jag försöka. Har gått från BMI 28,7 till 27,4 de senaste två månaderna. Ingen grym eller särskilt snabb nedgång, men åtminstone på väg åt rätt håll.

Sen mitt minus i förra veckan har jag varit farligt onyttig, så nu har det säkert vänt uppåt igen. Ska försöka göra som Kantarellkisse och kämpa lite med det. Omöjligt ska det ju inte vara. Mindre onyttigt + mer röra på sig och sen lite Metformin* som hjälp. Borde kunna vara nere på nästa mål = BMI 25 ganska snart om jag bara ansträngde mig lite. Så nyttiga livet, here I come!

Inser att jag borde skaffa mig en våg, just nu smygväger jag mig när jag råkar vara hos såna som har en badrumsvåg...

* Metformin är ett av alla piller som medicinrädda jag just nu knaprar. Det är egentligen en diabetesmedicin men har visat sig nyttig för PCO:are som har hormontiltar.

1 kommentar:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag tror att du gör helt rätt i att leva nyttigt. Övervikt kan påverka möjligheten att bli gravid. Nu är ju inte du farligt överviktig (enligt ditt BMI) så jag tror egentligen inte att det spelar någon roll men det känns ju alltid bra att göra allt man kan för att lyckas.

Och sen när du blir gravid så är det skönt att slippa släpa på extrakilon, du kommer att bli stor nog ändå!

Själv åt jag lite extra under den behandling som lyckades. Jag vet inte om det var det som gjorde susen, men jag tror inte att det skadade. Jag var väldigt smal just då, och att vara för smal är inte heller bra för fertiliteten.