lördag 2 juni 2007

Jag blir mörkrädd

Nu har KD och ett gäng andra stockkonservativa politiker varit i farten igen, den här gången i en debattartikel i DN. Rubriken sammanfattar rätt bra vad de tycker. "Ett biologiskt faktum att homoäktenskap är fel".

För egen del tycker jag egentligen att äktenskap oavsett sexualitet är helt ointressant. Jag förstår inte varför man ska institutionalisera kärlek, vad stat och gud ska ha med saken att göra. Men eftersom vårt samhälle ändå bygger på detta begrepp tycker jag att det är självklart att man ska ha rätt att gifta sig (och skilja sig) oavsett kön och religion.

Debattörerna hänvisar självklart till biologin, att det krävs en man och en kvinna för reproduktion, då undrar man genast om det ska vara förbjudet att gifta sig om man inte vill eller kan få barn. De hänvisar också till "barnens bästa" och FN:s barnkonvention. Jag tror knappast att det är så i Sverige att folk anser att de måste vara gifta och välsignade av prästen för att få barn.

Så här skriver de när de argumenterar mot att homosexuella ska få ingå äktenskap:
Den franska utredningen valde att synnerligen grundligt analysera frågan och att - framförallt - lägga stor vikt vid barnperspektivet och vad FN:s Barnkonvention preciserar som "barnets bästa". Där ligger sannolikt ett bärande skäl till den stora skillnaden _ utgångspunkten och den angelägna frågeställningen är: Ska lagar stiftas för att tillgodose vuxnas intressen och krav, eller för att skydda barnets (den svagaste partens) intressen och rättigheter?

Hur kan det vara bättre för barnen att samhället särbehandlar deras föräldrar. Helt obegripligt tycker jag.

Trött och mörkrädd blir jag, varför har så många människor röstat på KD. Vet att det är så, men tycker att det är sorgligt att det faktiskt finns en hel hög med människor som tycker så här.

Inga kommentarer: