tisdag 18 mars 2008

byta klinik?

Funderar på om jag ska byta klinik till nästa försök. Egentligen tror jag inte att det är klinikens fel att jag inte blev gravid, men ändå, kanske värt att byta i alla fall. Klinikernas statistik är rätt svår att jämföra, de mäter inte samma saker och de redovisar olika, men man kan se rätt stora skillnader i den statistik som femmissystern gogetlife påpekade i en kommentar:

Ciconia säger 41% gravida 31% kliniskt gravida*
DanFert 37% positivt graviditetstest efter ET
Trianglen 38% Klinisk graviditet pr. oplægning
Nordica gravida 27%

Det som skiljer i statistiken är om man räknar per startade IVF-behandlingar, per äggplock, per ET (embryo transfer) och om man räknar med positivt gravtest eller positivt VUL. Räknar man per äggplock får man sämre resultat än om man räknar per ET eftersom alla äggplock inte leder till något embryo att sätta in. Räknar man positivt gravtest får man bättre resultat eftersom många graviditeter leder till missfall före v 7, då man kan se embryots hjärta slå på VUL.

Finns säkert ännu mer som skiljer, t ex om man lägger upp ett eller två embryon, men oavsett vad är det svårt att jämföra. Kanske ändå borde vara en liten varningsklocka att "min" klinik, Nordica, är de som presenterar lägst siffror. Samtidigt vet jag minst två som blivit gravida där.

Usch, svårt att veta vad som är bäst.

Eftersom jag trivs i Malmö och har många vänner där känns det enklast med en klinik i Köpenhamn. Då kan jag åka hem till vänner mellan äggplock och ET och slipper sitta ensam på ett hotell under väntan. Århus känns onödigt långt bort, så en klinik i Köpenhamn får det bli. Ska nog maila Trianglen och DanFert och se hur de känns.

* kliniskt gravid betyder att man kan se hjärtljud på VUL runt vecka 7.

3 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag tror, utan att veta något om de specifika klinikerna, att alla är ungefär lika bra.

Det är ett hantverk som ska göras och de görs av biotekniker och läkare, och de flesta är nog duktiga på sitt jobb. Finns ju säkert ett och annat stolpskott även i den här branchen, men förhoppningsvis blir de inte långvariga.

Så mitt tips är att ta den klinik som passar bäst logistiskt.

Sen kan det finnas en fördel att gå till samma klinik flera gånger. De kanske lär sig lite om just dig, så att de kan förbättra chanserna något till nästa gång?

Fertilitetsturist sa...

Jag tror som Kattmamman att klinikerna är ungefär lika bra. Det bör de vara iallafall... Men jag förstår så väl önskan om att prova något nytt. Fast Dr Gyn sa vid något tillfälle, när jag ville gå över till IVF, nåt i stil med att "upprepning är bästa metoden för att bli gravid". Hur du nu än gör så SKA det gå bra!
Stor kram!

Moooi sa...

Jag tror det är en naturlig reaktion att man försöker hitta något att förändra efter ett misslyckat IVF. Själv kände jag mig mycket mer sugen på Nordica efter mitt första misslyckade DanFert försök. Framförallt för att Dr Svends frågespalt fick dem att verka så sympatiska. Men jag kunde ju inte byta eftersom jag hade 3-pack, och så här i efterhand så känns det ju HELT ok. Kram och tänk att ett försök är inget försök! (någonstans läste jag att vid IVF får man se första försöket som ett slags "trial-and-error" för att se hur man funkar".