söndag 23 mars 2008

Kunskapskanalen ikväll

Kl åtta ikväll har kunskapskanalen en temakväll om embryodonation och alternativa familjebildningar. Först visar de en amerikansk dokumentär och sen studiosamtal där bland andra Katarina Plank från Femmis medverkar.

Ja till livet, en i mitt tycke väldigt läskig organisation, ska också vara med. Utöver dem, en praktisk filosof, en läkare som sysslar med reproduktionsmedicin och en programledare. Blir nog intressant men kan också bli hemskt, helt beroende på hur det är upplagt. Jag har väldigt stort förtroende för Katarina, är tacksam för att hon ställer upp, hoppas på att diskussionerna med de övriga blir vettiga.

Läs mer på kunskapskanalen.

6 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Tack för tipset. Jag ska försöka få tid att titta.

Ja till livet borde ju förövrigt vara positivt inställda till donatorinsemination, men jag antar att de inte är det.

Fertilitetsturist sa...

Åh, det är alltså ikväll. Ska försöka kolla på det. Men visst skulle det gå i repris också..? Jag är ju och påskar idag som du vet.
Kram

nylsa sa...

Kattmamman, jag vet faktiskt inte hur Ja till livet ställer sig gällande donatorinsemination, har mest hört deras antiabortpropaganda och tycker att den är skrämmande.

Fertilitetsturist, japp, det går en repris på fredag. Hoppas påskandet blir bra!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag tycker genomgående att ja till livet är skrämmande, så därför kan jag inte tro att de delar min åsikt om någonting. Men jag skulle bli glatt överaskad om de var positiva.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Efter att ha sett programmet måste mitt omdöme bli konstigt och irrelevant.

Inte många av frågeställningarna de tog upp tycker jag var intressanta för den debatt som råder här i Sverige. Jag missade visserligen en del mitt i. Men mitt omdöme blir Varför?

Mycket intressantare skulle det vara att diskutera varför man inte här i Sverige får donera (inte adoptera bort) sina överblivna embryon.

nylsa sa...

Kattmamman, jag håller med på många sätt. Hela programmet blev väldigt spretigt och framför allt var den amerikanska filmen väldigt märklig, särskilt när de skulle välja de par som skulle ta emot embryona.

Jag skulle gärna sett mer av debatt om embryodonation, och mer om hela situationen i Sverige. För egen del tycker jag att det är obegripligt att man inte kan få donera embryon på samma sätt som jag tycker att det är fel och obegripligt att inte singlar kan få hjälp överhuvudtaget här.

Hade nog också hoppats på att det skulle handlat mer om alternativa familjebildningar, förutom att Katarina fick prata lite om att vara singelmamma och hur hon hade gjort (vilket jag tycker att hon gjorde lysande) var diskussionen om familjer utanför kärnfamiljen ganska mager.